زلزله با کابل های فیبرنوری قابل شناسایی است

دانشمندان فناوری تازه ای را ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان حرکت های غیرعادی در خطوط فیبرنوری را که ناشی از وقوع زلزله هستند، شناسایی کرد و از این طریق از چنین پدیده ای در نقاط مختلف زمین مطلع شد.

در روش یادشده از لیزر برای شناسایی حرکت های کابلهای فیبرنوری و ارسال اطلاعات مربوط به آن استفاده می شود. از این طریق هم می توان شدت زلزله رخ داده و هم جهت وقوع لرزش را شناسایی کرد.سیستم جدید علاوه بر شناسایی انواع مختلف امواج لرزه ای، قابلیت برآورد شدت تهدید و میزان جدی بودن آن و همین طور تعیین موقعیت نسبتا دقیق محل وقوع زمین لرزه را دارد. با استفاده از این شیوه می توان از وقوع زلزله در مناطقی مطلع شد که با استفاده از روش های دیگر به دشواری قابل تشخیص و شناسایی است.

تلاش برای استفاده از کابل های فیبر نوری برای شناسایی زمین لرزه روش جدیدی نیست. اما پیش از این از حسگرهای صوتی جاسازی شده در نوارهای سیمانی بدین منظور استفاده می شد که روش چندان دقیقی نبود. اما در روش جدید بدون ایجاد تغییرات بیش از حد در کابل کشی فیبرنوری و با هزینه ای اندک می توان از وقوع زلزله مطلع شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟