شناسایی ژن های مهم برای شنوایی

به گزارش یونایتدپرس، محققان شورای تحقیقات پزشکی Harwell در انگلیس در این آزمایش بیش از سه هزار موش را در زمینه کاهش شنوایی بررسی کردند؛ در هر یک از این موش ها یک ژن از فعالیت افتاده بود.

در این بررسی، توانایی هر موش برای تشخیص پنج فرکانس مختلف در یک طیف صوتی آزمایش شد. درصورتی که موشی قادر به شنیدن صداهای کم دو فرکانس یا بیشتر نبود به عنوان کم شنوا در نظر گرفته می شد.

در این آزمایش ها 67 ژن مرتبط با کاهش شنوایی مشخص شد که 52 ژن از انها پیش از این شناخته نشده بودند. با این حال تصور می شود که ژن های بیشتری برای شنوایی ضروری باشند زیرا شمار ژن هایی که در این ازمایش مورد بررسی قرار گرفتند تنها 15 درصد ژنوم موش ها را تشکیل می دهند.

درحقیقت، محققان برآورد می کنند که خصیصه های کامل ژنتیکی 450 ژن با عملکرد شنوایی ارتباط دارند. در انسان ها 400 سندرم ژنتیکی در کاهش شنوایی ارتباط دارد اما اطلاعات اندکی در مورد ژن های خاصی که عامل این کاهش شنوایی هستند، شناخته شده است.

'استیو بران' مدیر شورای تحقیقات پزشکی Harwell در انگلیس در یک بیانیه خبری اعلام کرد: شناسایی شمار زیاد ژن های کاهش شنوایی در این مطالعه نشان می دهند که ژن های بسیار بیشتر از آنچه پیش از این شناسایی کرده بودیم در ناشنوایی در موش ها و ژنوم های انسانی دخیل هستند.

وی افزود: آزمایش این ژن ها در افراد مبتلا به کاهش شنوایی می تواند به بهبود تشخیص و مشاوره بیماران کمک کند. گام های بعدی تعیین نقشی خواهد بود که هر یک از پروتیین های کدگذاری شده توسط این ژن ها در سیستم شنوایی دارد.

این مطالعه هفته جاری در مجله Nature Communications منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 316418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟