بازار روغن با حرف درست نمی‌شود/ هزینه دلال بازی‌ها را مردم باید بدهند؟

مشکلات تولید و عرضه روغن در سطح بازار طی هفته های اخیر باعث شده تا مردم در تأمین این کالا با مشکل روبه رو شوند و از طرفی تولیدکنندگان دلیل این اختلال را نبود مواد اولیه عنوان می کنند. البته سه روز گذشته تشدید مشکلات بازار در تأمین روغن باعث شد تا وزیر صنعت دستور ویژه ای برای تامین روغن نباتی در سطح بازار صادر کند.

رزم حسینی با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی تولید کنندگان درباره تامین ارز مورد نیاز برای واردات روغن خام گفته است: روند درآمدهای ارزی کشور در حال بهبود است و شرایط تا پایان سال بهتر نیز خواهد شد.

علاوه بر وزیر صنعت، یزدان سیف معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز طی چند روز اخیر در واکنش به کمبود روغن در بازار گفته است: در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع به میزان لازم روغن داریم و اتفاقی نیفتاده که این محصول کمیاب یا نادر شود بلکه امروز روغن در کشور به وفور وجود دارد.

وی تصریح کرد: با وجودی که مقدار زیادی مواد اولیه تهیه روغن در بنادر و گمرک در انتظار طی شدن مراحل ترخیص هستند، اما ذخایر راهبردی کشور که با تمهیدات دولت رقم زده شد برای همین روز‌های سخت بود.

وی از تامین 852 هزار تن روغن خام برای واحد‌ها از ابتدای سال 99 خبر داد و اضافه کرد: بخشی از مشکل موجود روغن، به دلیل ایجاد اختلال در شبکه توزیع روغن خام از بندرگاه‌ها به کارخانه‌ها مربوط می‌شود. این اختلال به همراه افزایش در بخش صنفی سبب ایجاد شوک در یک هفته اخیر بازار روغن شده است.

صحبت های مقامات مسئول در مورد بازار روغن نشان می دهد در حال حاضر باید بازار مشکلی در توزیع روغن نداشته و مردم بدون نگرانی اقدام به خرید روغن های مورد نیاز خود کنند. اما مشاهدات از بازار نشان میدهد اکثر عمده فروشان از عدم تغییر در عرضه روغن به بازار صحبت می کنند و معتقدند مسئولان فقط حرف می زنند اما در عمل بازار روغن هنوز مدیریت نشده است.

یکی از کسبه عمده فروش روغن در بازار می گوید: از هفته گذشته که کاهش عرضه کارخانجات به بازار بیشتر شده است مدام مردم به ما مراجعه و خواستار خرید کارتونی روغن هستند من به عنوان یک کسبه از فروش بالا بدم نمی آید اما به شرطی که کالا داشته باشم متأسفانه روغن های کمی به ما داده می شود که این میزان جوابگوی نیاز بازار نیست.

البته علاوه بر کسبه در سطح فروشگاه ها هم رونقی در توزیع روغن اتفاق نیفتاده و برخلاف صحبت های معاونت بازرگانی وزارت صنعت که روغن در بازار به وفور یافت می شود همچنان توزیع قطره چکانی است و همین امر نگرانی مردم را در تهیه این کالا بیشتر کرده است.

البته مسئولان وزارت صنعت می گویند توزیع روغن بدون تغییر قیمت انجام می شود اما عملا نظارتی بر بازار نیست زیرا همان روغن اندکی که به مردم فروخته می شود قیمت های بسیار بالایی دارد و کسی هم با متخلفین برخوردی نمی کند.

مشاهدات از بازار روغن حاکی است، روغن جامد 4 کیلویی با قیمت مصوب 43هزار تومان با قیمت 150 تا 170 هزار تومان به فروش میرسد.اکثر فروشندگان روغن از نبوده روغن‌های پختنی در بازار گله مند هستند و در پاسخ به خریداران که آیا روغن دارید می گویند، شرکت فقط سرخ کردنی به ما داده است.

باید از مسئولان پرسید چرا باید روغن یک لیتری پختنی که قیمت مصوب 9 هزار و 400 تومان دارد در بازار با قیمت 25 تا 30 هزار تومان و روغن‌ سرخ کردنی یک لیتری که قیمت مصوب 9 هزار و 600 هزار تومان دارد با قیمت 40 تا 50 هزار تومان به فروش می رسد. گران فروشی روغن در بازار در حالی انجام می شود که روی تمام محصولات قیمت های مصوب درج شده اما فروشنده، آن قیمت را قدیمی اعلام کرده و با قیمت دلخواه خود کالا را به مردم می فروشد.

باید مسئولان به مردم پاسخ دهند چرا مدام باید شاهد تغییرات قیمتی کالاهای اساسی در بازار بود و با کدام سیاست میخواهند قیمت ها را مدیریت کنند. امروز نقل قول مردم قیمت روغن بوده و سرگردان در بازار به دنبال خرید روغن آنهم با قیمت مناسب هستند مگر چه اتفاقی در تولید به وجود آمده که مردم باید هزینه های سنگینی را برای خرید یک قوطی روغن پرداخت کنند!

جالب اینجاست عده ای دلال نیز از این شرایط سوء استفاده کرده و با دپو روغن، آن را به صورت زیر پله ای با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند باید پرسید چرا کالاهای اساسی مردم باید درگیر دلال بازی عده ای شود، چرا هیچ نظارتی بر بازار نیست!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟