نجات آموزشگاه های آزاد از ورشکشتگی کرونایی + جزئیات

کرونا / با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل و خسارت‌های زیادی را متحمل شدند. در این بین برخی رسته‌های شغلی بیشتر متضرر شدنده اند؛ آموزشگاه‌های آزاد از جمله این واحدها هستند که برخی از فعالان در این عرصه پیش‌بینی می‌کنند تا پایان امسال ۵۰ درصد این واحدهای آموزشی تعطیل شود.

 

فعالیت آموزشگاه‌های آزاد منوط به حضور فراگیران و مدرسان در محیط‌های آموزشی است اما فعالیتشان به علت شیوع کرونا متوقف شد زیرا باید تعطیل می شدند.

پیش‌بینی تعطیلی ۵۰ درصد آموزشگاه‌های آزاد تا پایان سال

نائب رییس شورای هماهنگی موسسات آموزشگاه‌های آزاد تهران روز جمعه درباره مشکلات این صنف گفت: با شیوع بیماری کرونا آموزشگاه‌های آزاد به مدت چهار ماه تعطیل شدند و خردادماه بود که برای مدت یک ماه دوباره فعالیت خود را آغاز کردند که با همه‌گیری بیشتر کرونا دوباره تعطیل شدند.

«اسدالله بردپیشه» افزود: پیش از شیوع کرونا یک هزار و ۲۰۰ آموزشگاه آزاد در سراسر کشور و ۷۰۰ آموزشگاه در تهران فعالیت می‌کردند که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۵۰ درصد این آموزشگاه‌ها تعطیل شود.

فعال صنفی: ۱۵ درصد آموزشگاه‌ها تسهیلات کرونایی گرفتند

وی درباره دریافت تسهیلات کرونایی آموزشگاه‌های آزاد گفت: آموزشگاه‌های آزاد جزو رسته‌هایی بود که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا بودند، اما واحدها در دریافت و پرداخت تسهیلات با مشکلات زیادی مواجه بودند.

به گفته این فعال صنفی تنها ۱۵ درصد آموزشگاه‌ها تسهیلات کرونایی دریافت کردند.

رییس انجمن صنفی آموزشگاه‌های زبان شهر تهران درباره مشکلات دریافت تسهیلات کرونایی گفت: قرار بود این تسهیلات در اسفندماه پرداخت شود، اما بسیاری از همکاران ما شهریورماه وام دریافت کردند و در عمل این تسهیلات وقتی به آموزشگاه‌ها رسید که تعطیل شده بودند.

وی ادامه داد: از طرفی نرخ بهره این تسهیلات ۱۲ درصد است و آموزشگاه‌ها باید ظرف دو سال تسویه کنند که این زمان کمی است.

بردپیشه گفت: متاسفانه بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند و برای مبالغ بیشتر وثیقه ملکی تعیین می‌کنند یا اینکه طبق قانون قرار بود شروع اقساط با تنفس ۶ ماهه باشد اما بلافاصله پس از واریز وام پرداخت اقساط از ماه بعد شروع می‌شود.

«علی عروجی» نماینده شورای موسسن آموزشگاه‌های شهر ری نیز  گفت: بسیاری از آموزشگاه‌ها پیش از اتمام دوره ثبت نام برای دریافت تسهیلات کرونا درخواست خود را ثبت کردند اما تا کنون موفق به دریافت وام نشدند.

وی افزود: تسهیلات پرداختی به این آموزشگاه‌ها در مبالغ کم ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون بوده است در حالی که بسیاری از آموزشگاه‌ها خسارت‌های ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون و حتی یک میلیاردی متحمل شدند.

وثایق لازم برای دریافت تسهیلات، سفته و چک است. برای ۱۶ میلیون تومان یک سفته یا چک لازم است. یک سفته یا چک همراه با یک ضامن برای بنگاه‌هایی است که ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

وثیقه تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومانی یک سفته یا چک، همراه دو ضامن است و برای تسهیلات ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی علاوه بر چک و سفته باید سه ضامن معرفی کنند و برای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز باید از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک باید وثیقه ارائه شود.

نکته قابل توجه اینکه سقف مبلغ سفته ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات است، همچنین یکی از موانع پیش رو برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا، «نداشتن چک برگشتی» بود که کارگروه این شرط را از مقررات پرداخت تسهیلات بانکی مستثنی کرد تا روند پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان و صاحبان کسب و کارها تسهیل شود.

۲ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه برای دریافت وام کرونا ثبت نام کردند

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس اعلام کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا، آموزشگاه‌های آزاد جزو اولویت‌های پرداخت تسهیلات کرونا بود.

«حسین محمودی» افزود: تا کنون ۲ هزار و ۷۱۲ پرونده درخواست تسهیلات کرونا مربوط به آموزشگاه‌های آزاد با ۳۳ هزار و ۵۰۶ اشتغال ثبت شده است.

وی اظهارداشت: تسهیلات درخواستی آموزشگاه‌های آزاد پنج هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال بود که ۲ هزار و ۷۵ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

محمود ادامه داد: ۱۵۷ مجتمع و انستیتو آموزشی با سه هزار و ۱۶۸ اشتغال نیز برای دریاف وام کرونا به مبلغ ۵۰۲ میلیارد ریال ثبت نام کردند که تا کنون ۱۳۶ میلیارد ریال از این مبلغ پرداخت شده است.

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون گفت: ثبت نام متقاضیان برای دریافت تسهیلات کرونا تا پایان مهرماه بود اما براساس اعلام کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا پرداخت تسهیلات تا پایان آبان ماه ادامه دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟