وظیفه دولت در قبال صادرکنندگان چیست؟

نقش مجلس در توسعه صادرات غیرنفتی آن هم در شرایطی که صادرات و فروش نفت به دلیل تحریم های ظالمانه با مشکل روبرو شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این روزها اهمیت صادرات غیرنفتی به اوج خود رسیده است. چراکه مشکل تامین ارز واردات کالاهای اساسی بیش از پیش اقتصاد کشور و معیشت مردم را در تیررس قرار داده است. اما ناگفته پیداست که مشکلات عدیده ای در مسیر صادرکنندگان غیر نفتی کشور وجود دارد. همان طور که گفته شد از نقش مجلس در رفع این مشکلات نباید غافل بود.

کاظم موسوی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: مجلس به منظور ایجاد سهولت در صادرات غیر نفتی نظارت خاص و ویژه‌ای به این مهم دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که مجلس ریل گذار است به بیان روشن اینکه پول دست ما نیست و دست آن هایی است که صادرات غیر نفتی انجام می‌دهند و محصولات خود را متناسب با نیازهای کشورهای همسایه با این کشورها صادر می کنند بنابراین وظیفه خود می دانیم که از این فعالان اقتصادی حمایت کنیم.

مذاکره مکرر با بانک مرکزی

نماینده مردم اردبیل در ادامه افزود: همچنین مجلس سعی دارد مشکلاتی که میان صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با بانک مرکزی وجود دارد را نیز بررسی و رفع کند. در همین راستا نیز بارها اقدام به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان و مدیران بانک مرکزی کرده و مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان را مورد بررسی قرار داده است. از همین رو بانک مرکزی را مکلف کرده ایم نیاز ارزی فعالان تجاری را در سریع ترین زمان ممکن رفع کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه عده ای از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده اند، گفت: تا کنون بالای ۲۷ میلیارد دلار ارز توسط این افراد به کشور بازنگشته که همین موضوع موجب شده تا ما در تامین کالاهای اساسی با مشکل روبرو شویم.

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود به انتخاب علیرضا رزم حسینی به عنوان سکان دار جدید وزارت صمت اشاره کرد و گفت: وزیر صمت باید به وضع آشفته بازار سرمایه، ارز و سکه و همچنین وضعیت صادرات غیرنفتی کشور توجه ویژه ای داشته باشد. همچنین وزیر جدید صمت باید در واردات کالاهای اساسی تفکر و تدببیر بیشتری به خرج دهد تا مردم بیش از این در تنگنا قرار نگیرند. دولت باید همت بیشتری یه خرج دهد و با واگذاری امور به افراد متخصص وضعیت کنونی بازارها را کنترل کند.

لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان

وی در پایان با اشاره به اینکه کشور زمینه صادرات غیرنفتی زیادی دارد، گفت: دولت باید به صادرکنندگان غیر نفتی اطمینان دهد که در امر صادرات با مشکلی روبرو نخواهند بود. همچنین دولت باید در ثبت سفارشات و تخصیص ارز و دیگر مسائل مربوط به امر صادرات دقت و همت بیشتری داشته باشد تا مسیر صادرات کشور را تسهیل کند. دولت باید به توانمندی ها و ظرفیت های داخل کشور هم توجه ویژه داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به تحقق برسد. گفتنی است اگر دولتمردان اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری را سرلوحه خود قرار می دادند امروزه گرفتار مشکلات این چنینی نمیشدیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟