بازار مرغ همچنان در بحران + جزئیات

طی چند ماه اخیر چالش‌هایی در تامین بازار نهاده‌های دامی بوجود آمده که تلاش مسئولان برای ساماندهی بازار تاکنون بی نتیجه مانده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد ۵ برابر و ذرت ۲ تا ۳ برابر نرخ مصوب است که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

بسیاری از فعالان صنعت مرغداری بر این باورند که نرخ تمام شده هر کیلومرغ زنده با احتساب تامین ۵۰ درصد نهاده با نرخ مصوب، ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است که در صورت حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌های دامی، قیمت مرغ گرم به بیش از ۴۰هزار تومان می‌رسد و با این وجود مرغ به کالای لوکس در سبد خانوار تبدیل می‌شود.

با وجود اذعان مسئولان پشتیبانی امور دام مبنی بر تامین ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در فصل پاییز، اما مرغداران در تامین ذرت و سویای مورد نیاز همچنان دچار مشکل هستند که اگر هر چه سریع‌تر تدابیری برای رفع این بحران اندیشیده نشود، صنعت مرغداری در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار نهاده‌های دامی و تاثیر آن در قیمت تمام شده مرغ به عنوان یکی از کالا‌های پروتئینی سبد خانوار با خبر شویم:

بازار نهاده‌های دامی همچنان بحرانی است

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان بحرانی است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو کنجاله سویا از ۱۳ هزار تومان فراتر رفته است که با نرخ مصوب خود اختلاف چندبرابری دارد.

وی افزود: علی رغم اظهار نظر مسئولان پشتیبانی امور دام مبنی بر تسریع در بارگیری نهاده‌های دامی، اما تاکنون این امر محقق نشده است که انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول قیمت کنجاله سویا را منطقی کنند.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه توزیع نهاده‌های دامی تنها توسط دولت صورت می‌گیرد، بیان کرد: با وجود تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی، پیش بینی دقیقی راجع به وضعیت قیمت نداریم چرا که آینده بازار به تصمیمات دولت بستگی دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده به شرط تامین صد درصدی نهاده‌های دامی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، در حالیکه سویا و ذرت مورد نیاز ۱۰۰ درصد با نرخ مصوب تامین نشده است.

وی نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش ۳ برابری قیمت واکسن و دارو، نرخ تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب تامین صد درصدی نهاده ، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است، در حالیکه هم اکنون مسئولان اذعان می‌کنند که تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود که با این وجود قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.

به گفته وی، اگر دولت بخواهد ارز دولتی را از واردات نهاده دامی حذف کند، قیمت تمام شده هر کیلو مرع زنده ۲۹ هزار و ۶۳۰ تومان و مرغ گرم به بیش از ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه مرغ یکی از کالا‌های حائز اهمیت در سبد خانوار محسوب می‌شود، از این رو نیاز است که دولت در این ارتباط با حساسیت تمام تصمیماتی را اتخاذ کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر دولت نسبت به حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی یا هر تصمیم دیگری در این‌حوزه حساسیت نشان ندهد، بدون تردید تولید مرغ دچار چالش می‌شود که با این وجود مرغداران از چرخه تولید خارج شده و برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات خواهیم شد یا مرغ به کالای لاکچری تبدیل می‌شود که سطح دسترسی مردم به آن کاهش می‌یابد.

چسبندگی قیمت‌ها به سمت بالا، عارضه‌ای برای اقتصاد کشور/بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد

برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور از کمبود نهاده دامی خبر داد و گفت: با وجود کمبود نهاده دامی و اختلاف چشمگیر قیمت ذرت و سویا در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب انتظار می‌رود که از ذخایر استراتژیک استفاده شود چرا که روز مبادا همین امروز است.

وی افزود: مسئولان ذی ربط، تصمیمات اساسی در خصوص استفاده از ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی باید اتخاذ کنند تا با کمبود شدید گوشت مرغ در کشور روبرو نشویم.

چهارآیین قیمت کنونی هر کیلو سویا در بازار آزاد را ۱۲ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: نرخ هر کیلو کنجاله سویا نسبت به قیمت مصوب حدود ۵ برابر و ذرت ۲.۳ تا ۲.۵ برابر اختلاف دارد.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: علی رغم توزیع نهاده با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام، اما متاسفانه چسبندگی قیمت‌ها به سمت بالا عارضه‌ای است که در اقتصاد کشور نهادینه شده است چرا که هم اکنون التهاب در بازار ذرت و کنجاله وجود دارد.

وی از کمبود شدید کنجاله سویا در بازار خبر داد و گفت: وضعیت فعلی ذرت نسبت به کنجاله سویا تا حدودی بهبود یافته است، اما بازار سویا همچنان تعریفی ندارد.

این کارشناس صنعت طیور با انتقاد از مداخله دولت در امر تولید گفت: بنابر بند ب ماده ۴ قانون برنامه ششم، دولت حق دخالت در امور فعالان اقتصادی را ندارد و نگاه دولت به تولید و خلق ثروت باید ارزشی باشد چرا که مداخله‌های نابه جا دولت موجب شد بسیاری از تولید کنندگان عطای تولید را به لقایش ببخشند. به عنوان مثال از اسفند ۹۸ تا خرداد امسال، مرغداران به سبب دخالت کارگروه تنظیم بازار در امر جوجه ریزی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان متضرر شدند که در نهایت همین امر موجب شد بسیاری از مرغداران توان تولید را از دست بدهند.

وی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب تامین ۴۰ درصد نهاده با نرخ مصوب و ۶۰ درصد بازار آزاد را ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در شرایط فعلی حداکثر هر کیلو مرغ با نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مرغدار خریده می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟