با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است. از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد. تولیدکنندگان نیز به دلیل نداشتن مواد اولیه، زیان خطوط تولید، ناتوانی در خرید مواد اولیه به واسطه افزایش قیمت ارز، سخت‌تر شدن جابه‌جایی پول با کشورهای تولیدکننده مواد اولیه و برخی هم با هدف سودبری سه معضل بازار Store را برای مصرف‌کنندگان رقم زدند. خیلی از شهروندان از این‌که قیمت کالاها در حال افزایش است و هیچ نظارتی روی قیمت‌ها وجود ندارد بارها گلایه و در فضای مجازی هم از سفره‌های خالی خود فیلم‌هایی را منتشر کردند.

در مقابل؛ تولیدکنندگان توپ را به میدان دولت می‌اندازند ومی گویند خبری از ارز نیما و سنا نیست و تمام صحبت‌ها در حد شعار است. برخی دیگر هم که مشمول قیمت‌گذاری نیستند در مراحل مختلف قیمت‌ها را بالا بردند اما همچنان از کیفیت و حجم کالاهای خود می‌کاهند تا اگر قیمت ارز در ماه‌های آتی گران شد، وضعیت مالی شان به هم نریزد. برخی دیگر از تولیدکنندگان هم از فروش کالا امتناع می‌کنند. از شرکت‌های خودروساز گرفته تا تولیدکنندگان پودر شوینده به بهانه افزایش قیمت، فروش را متوقف کردند. در این میان هم وزارت صنعت روزه سکوت خود را نشکسته است و همچنان از تولیدکنندگان می‌خواهد با ارز 4200 تومان قیمت‌گذاری کنند. این در حالی است که مردم به دنبال شفاف‌سازی قیمت‌ها هستند و این‌که دولت تکلیف را مشخص کند.

6 ماه است که کالاها کم کیفیت شده‌اند

پرویز درویش

مدیرکل ارزیابی کیفیت کالا سازمان ملی استاندارد

با توجه به اتفاقات اقتصادی که در 6 ماه گذشته رخ داده است، شاهد تأثیر مستقیم این حوادث Accidents در افت کیفیت کالاها هستیم. البته تمام تلاش دولت بر این است که افت کالا در خط قرمزهای تولید محصولات که همان سلامتی Health مردم هستند، نفوذ پیدا نکند. کارفرمایان و مدیران کیفیت باید در این شرایط اقتصادی براساس اصول اخلاقی و حرفه‌ای عمل کنند تا شاهد افت کیفیت محصولات نباشیم و نباید مدیران همانند شرکت‌های خودروساز باشند که تمام محصولات خود را تا دو سال دیگر فروخته و دغدغه کیفیت ندارند. بهبود فضای کار در ارتقای کیفیت توسط دولت، پایبندی به اصول اخلاقی و وطن‌پرستی در این شرایط اقتصادی و راضی نبودن مصرف‌کنندگان به حداقل‌های کیفیتی از مهمترین ارکان برای ارتقای کیفیت است./ایسنا

هنوز افت کیفیت را تأیید نمی‌کنیم

نیره پیروز‌بخت

رئیس سازمان ملی استاندارد

صحبت‌هایی که مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران داشته به آمار قوی استناد نشده است. براین اساس هنوز آماری بابت وضعیت و کیفیت کالاها جمع بندی نشده است. در دوره حساس اقتصادی کشور بایستی با رویه بهتری حرکت کنیم تا مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند. برای این‌که بتوان وضعیت بازار را به درستی رصد کرد، پایش از سطح بازار را با کمک سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت افزایش داده‌ایم. تاکنون شاهد افت کیفیت کالاها نبودیم اما اگر چنین مقوله‌ای واقعیت داشته باشد و به مستنداتی برسیم مبنی بر این‌که افت کیفیت کالاها اتفاق افتاده به‌طور قطع اسامی آن را منتشر خواهیم کرد. با افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قاچاق Contraband و تولیدات زیرزمینی هستیم. از این‌رو با کنترل بازار سعی می‌کنیم که سطح کیفی کالاها را حفظ کنیم.

روغن، شیرخشک و گندم شاگرد اول افت کیفیت

یونس ژائله سعدآباد

عضو اتاق بازرگانی ایران

بــــــه خــاطــــــر تحـــریم تولیدکنندگان نمی‌توانند به مواد اولیه مورد نیاز خود که در گذشته تهیه می‌کردند، برسند.

به همین جهت مجبور به جایگزین کردن مواد اولیه‌ای هستند که کیفیت پایین تری دارد. بدون شک افت کیفیت در اکثر کالاها اتفاق افتاده است.

در این میان شاهد کاهش کیفیت روغن، گندم و شیرخشک هستیم. تنها راهکار برای این موضوع فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و قطع یارانه به کالاهای اساسی

است.

امیدوارم حداقل دولت در این شرایط تجارت آزاد و اقتصاد آزاد را دنبال کند. اقتصاد دولتی دیگر جواب نمی‌دهد. اکنون می‌بینیم کالاهایی که یارانه دولتی می‌گرفتند اکنون شرایط بدتری از نظر کیفی دارند.

عموم مردم علاقه‌مند به خرید کالاهای ارزان شده‌اند

مهدی پورقاضی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران

قیمت کالاها در بازار بین 3 تا 10 برابر در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و در مقابل قدرت خرید مردم روند کاهشی داشته است. تولیدکنندگان برای آن‌که مشتریان خود را حفظ کنند و در بازار باقی بمانند از کیفیت و وزن محصولات خود کاستند و به سمت خرید مواد اولیه ارزان قیمت رفته‌اند و حتی گزینه‌های کالاها را حذف کردند تا بتوانند از افت فروش خود جلوگیری کنند. این اتفاق در محصولاتی که تولید کنندگان بخش خصوصی و دولتی دنبال می‌کنند، دیده می‌شود و اکنون هیچ صنعتی با این فرایند غریبه نیست.

آنهایی که خواستند با کیفیت گذشته خود در بازار باقی بمانند از رقبای خود عقب ماندند و بازنده شدند. گروهی هم که از کیفیت کالاهای خود زده‌اند ، بازنده صادرات شده اند چرا که دیگر امکان رقابت با محصول خارجی را ندارند.متأسفانه شرایط بازار به نحوی است که افت کیفیت را می‌طلبد. اگر قرار باشد کیفیت حفظ شود به‌طور قطع مردم با رشد قیمت بیشتری مواجه خواهند شد و این رشد قیمت با بودجه فعلی خانوارها همخوانی ندارد. از این‌رو عموم مردم علاقه‌مند به خرید کالاهای ارزان قیمت شدند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مرجان اسلامی‌فر

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟