شبکه یک سیما 62 ساله شد

به گزارش رکنا، روزنامه جام جم نوشت: «رسانه‌ای که ۱۱مهر سال۱۳۳۷ با نام تلویزیون ایران شروع به کار کرد،‌ سنگ بنای شبکه یک سیماست و به این ترتیب شبکه هر ایرانی، امروز ۶۲ساله می‌شود؛ شبکه‌ای که به طور رسمی بهمن سال۵۰ با نام شبکه یک افتتاح شد و سال ۵۴ پخش رنگی برنامه‌هایش را آغاز کرد. پس از انقلاب، این شبکه نقش پررنگی در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی سیما داشت و از طرف دیگر با پخش برنامه‌های خانواده، کودک و سریال‌های شبانه، تلاش داشت برای هر سلیقه‌ای در یک خانه برنامه داشته باشد. شاید عده‌ای ندانند قدیمی‌ترین رسانه تصویری فارسی‌زبان در جهان همین شبکه یک خودمان است که از سال‌های میانی دهه ۸۰ با عنوان شبکه ملی هم از آن یاد می‌شود. این کانال تلویزیونی تاکنون مدیران متفاوتی داشته که از تیر سال ۹۷ تاکنون مجید زین‌العابدین مدیریت آن را بر عهده گرفته است. شبکه یک به واسطه سنش از سال‌های پیش از انقلاب و تا امروز برنامه‌هایی داشته است که با تغییراتی همچنان به حیاتشان ادامه می‌دهند و برقراری ارتباط مخاطبان مختلفی از نسل‌های متفاوت را تجربه کردند. در اینجا و به مناسبت زادروز این شبکه سراسری، به چند برنامه قدیمی و خاطره‌ساز، حاشیه‌ها و... شبکه نگاهی انداخته‌ایم. با چند تا از قدیمی‌هایی که از گذشته تا امروز با شبکه یک همکاری داشتند گپ زدیم و در مورد رویکرد و سیاست‌های آن با پژمان محمدی، قائم مقام شبکه یک سیما گفت‌وگو کردیم.

قدیمی‌های خاطره‌ساز

شبکه‌ای با بیش از نیم قرن فعالیت، قطعا برنامه‌های با قدمتی هم دارد که سال‌هاست روی آنتن می‌روند. به تعدادی از برنامه‌های قدیمی شبکه یک نگاهی انداخته‌ایم.

شما و سیما: این برنامه تلاش دارد فعالیت‌ها و تولیدهای سازمان صداوسیما را به تصویر بکشد و در سال‌های اولیه پس از انقلاب با نام سیمای هفته روی آنتن می‌رفت. قدمت آن اما به پیش از انقلاب می‌رسد که با همین هدف ولی با نام دیگری پخش می‌شد. شما و سیما همچنان هر جمعه یا در مناسبت‌های ویژه مثل نوروز و ماه رمضان روی آنتن شبکه یک می‌رود. این برنامه سال‌ها با اجرای علی‌اکبر رشیدی پخش می‌شد اما از سال۸۹ بدون مجری دنبال می‌شود.

ورزش و مردم:

یکی از قدیمی‌ترین‌های شبکه است. برنامه‌ای که از سال ۵۸ با شکل‌گیری گروه ورزش در شبکه یک روی آنتن رفت. مشهورترین مجری و فردی که ورزش و مرم بیش از هر کسی با چهره و اجرای او شناخته می‌شد، بهرام شفیع بود. او از سال۶۳ تا ۹۷ این برنامه را مقابل دوربین برد. این برنامه قدیمی ورزشی پس از درگذشت شفیع تاکنون با اجرای پیمان یوسفی هر جمعه پخش می‌شود.

سیمای خانواده:

برنامه ظهرگاهی شبکه یک سیما که هر روز روی آنتن می‌رود، از سال۷۳ پخش‌اش شروع شده و مخاطبان خود را دارد. این برنامه چند سالی علاوه بر بخش آموزش آشپزی، هنرهای دستی، گفت‌وگوهای پزشکی و... سریال خانوادگی هم روی آنتن می‌فرستاد که در آن سال‌هایی که تولیدات مجموعه‌های نمایشی تلویزیون به اندازه امروز نبود، طرفداران زیادی داشت. اجرای بخش‌های مختلف سیمای خانواده را در این سال‌ها مجریانی از نسل‌های گوناگون بر عهده داشتند، اما این برنامه بیش از هر شخص دیگری با اجرای هرمز شجاعی‌مهر و شعله قهرمانی شناخته می‌شود.

اخبار سراسری:

یکی از برنامه‌های اصلی و قدیمی شبکه یک که به نشان این شبکه بدل شده است، اخبار سراسری است؛ اخباری که در دهه‌های گذشته با شکل متفاوت و با حضور سه چهار گوینده همزمان پشت میز خبر در استودیو روی آنتن می‌رفت و هر کدام مسؤول بیان اخبار یک بخش (ورزشی، بین‌المللی، داخلی و هواشناسی) بودند. از میان بخش‌های خبری ۹، ۱۴، ۱۹ و ۲۱ با نوای آغازین حس نوستالژی برای مخاطبان دارد. اخبار نیمروزی با وجود تغییراتی در فرم و فضای استودیو تا همین اواخر، با گویندگان قدیمی خبر را پخش می‌کند که همچنان لحن رسمی برای اعلام اخبار دارند و خاطره‌انگیز هستند. محمدرضا حیاتی، قاسم افشار، فواد بابان، ایران شاقول و... از جمله قدیمی‌های گویندگی اخبار در شبکه یک سیما هستند.

صبح بخیر ایران:

از سال۷۳ صبح‌های بسیاری از مخاطبان تلویزیون با تماشای صبح بخیر ایران گره خورده است. این برنامه بخش‌های مختلفی دارد و تاکنون مجریان متفاوتی اجرای آن را بر عهده داشته‌اند، اقبال واحدی و محمدرحمان نظام‌الاسلامی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین گزارشگران و مجریان این برنامه بودند و در این سال‌ها علی ضیا، رضا رشیدپور، پدرام کریمی و... هم اجرای آن را بر عهده داشتند.

گزارش هفتگی، قانون و قضا، نگاه یک، آفتاب شرقی و... هم جزو برنامه‌های قدیمی این شبکه تلویزیونی هستند که سال‌هاست روی آنتن می‌روند.

جزئی از کل

تا به حال فکر کردید لوگوی آبی رنگ شبکه یک سیما که از حدود سال۷۴ به عنوان نشان آن، گوشه قاب تصویر این شبکه جا خوش کرده است، نمایشگر چیست؟ این شکل، بخش جدا شده‌ای از نشان رسمی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که از طرفی با سه ضلع اما مشابه مربع در فضای بیرونی و یک دایره در داخل را شامل می‌شود. این شکل کلی به نوعی تداعی‌گر چارچوب یک رسانه تصویری و پویایی آن است. شیوه قرارگیری دایره در این لوگو هم یادآور چشم به عنوان اصلی‌ترین ابزار مخاطب برای تماشای رسانه‌های دیداری و رنگ آبی آن هم، همان فیروزه‌ای معروف در کاشیکاری و نقاشی ایرانی است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟