تصویر نگاتیو قدیمی از استاد مسعود معصومی/ عکاس سرشناس ایرانی

به گزارش خبرنگارتاریخ رکنا،به گزارش خبرنگارتاریخ رکنا،  مسعود معصومی متولد ۱۳۱۶ بود و حدود پنجاه سال قبل برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. او طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ‌۱۹۵۵ رشته عکاسی را در مدرسه دولتی عکاسی مونیخ به پایان رساند.‌ در حدود سی و چند سال قبل به ایران برگشت و از آن سال‌ها عکاسی صنعتی- تبلیغاتی را با برپاساختن آتلیه «لورکا» شروع کرد که تا امروز نیز دایر است.‌

 

 مسعود معصومی

 

 او علاوه بر کارگاه عکس لورکا به‌عنوان مدرس در دانشکده‌های عکاسی ایران در سال‌های مختلف تدریس کرد. معصومی تدریس را در دانشکده روزنامه‌نگاری (علوم ارتباطات) آغاز کرده و تا سال قبل در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده صداوسیما، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد رشته‌های مختلف خبری، معماری، صنعتی، تبلیغاتی را آموزش داد. ‌

  در طول سال‌ها عکاسی در کارگاه عکس لورکا همراه دوستان و شاگردان خود حجم بزرگی از عکاسی‌های فنی- هنری ایران را به عهده داشته است. عکاسانی که امروز خود از استادان این حرفه هستند: سعید بهروزی، محمد حکاک، حمید شاهرخ، جواد کیان، نادر سماواتی، اصغر دانش‌پور، محسن زارعی و علیرضا زینال هرکدام در رشته‌های متنوع عکاسی و ظهور و چاپ عکس رنگی و سیاه‌وسفید حرفه‌ای شده‌اند.‌

  امروز کارگاه عکس لورکا علاوه بر امکانات تکنیکی استودیویی، آرشیو مفصلی از معماری و طبیعت و صنایع ایران در اختیار دارد که حاصل سال‌ها تجربه عکاسان لورکا است.

  ابعاد زندگی مسعود معصومی بسیار فراتر از دنیای عکاسی بود، در سال‌های تحصیل در آلمان فعالیت‌ سیاسی داشت و طی سال‌های طولانی فعالیت حرفه‌ای، وی با طیف وسیعی از هنرمندان، سیاستمداران و فعالان اجتماعی آشنا شد. حضور طولانی در دانشگاه در کنار دغدغه‌های فردی او را وادار کرد به عنوان چهره‌ای شناخته شده در تمام عرصه‌های هنری و اجتماعی فعالانه حاضر باشد. اگر چه به اشتباه، مسعود معصومی را تنها به عنوان عکاس تبلیغاتی می‌شناسند اما او در تمامی شاخه‌های عکاسی فعال بود.

 

  مسعود معصومی از اوایل دهه ۸۰ تهران را ترک و در طاهرگوراب، روستایی از توابع شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان اقامت گزید. در آنجا علاوه بر تاسیس یک استودیوی حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی به عکاسی طبیعت هم می‌پرداخت. علاقه و اشتیاق وی به آموختن موجب شد تا در طاهرگوراب کلاس‌ عکاسی برگزار کند. همچنین با کمک پسرش نیما هر از گاهی مطالب آموزشی در وبلاگی با عنوان «فتو الفبا» منتشر می‌کرد.

استاد «مسعود معصومی»، عکاس پیشکوست ایرانی، شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۵ به دلیل ایست قلبی در بیمارستان گلسار رشت درگذشت.

 فصلنامه «عکاسی حرفه‌ای» از زیرمجموعه‌های «سایت عکاسی» در اولین شماره خود در اسفند ۱۳۸۴ بخش «عکاس حرفه‌ای» را به معرفی مسعود معصومی اختصاص داده بود. «سایت عکاسی» به نیما معصومی، خانواده، شاگردان و جامعه هنری و عکاسی کشور درگذشت مسعود معصومی را تسلیت می‌گوید.

از جمله نگاتیو های اهدایی شادروان« مسعود معصومی »به زنده یاد« استاد محسن میرزایی » این ظرف قدیمی است که در اینجا مشاهده میکنید .

 

 

 

 

 

از جمله نگاتیو های اهدایی شادروان« مسعود معصومی »به زنده یاد« استاد محسن میرزایی » این ظرف قدیمی است که در اینجا مشاهده میکنید .

 

منبع : هستان

کدخبر: 860775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟