نیکی هیلی: کره شمالی باید کاملا تحریم نفتی شود

نیکی هیلی در حاشیه جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درحالیکه در کنار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل دوربین خبرنگاران قرار گرفته بود، گفت: «هجده ماه پیش وقتی بنده این مسئولیت را برعهده گرفتم بزرگترین نگرانی ما کره شمالی بود. همه به این فکر می‌کردند که آزمایش هسته‌ای بعدی چه زمانی خواهد بود و چه تهدیدی پیش خواهد آمد و کل جامعه بین المللی می‌دانست که باید اتفاقی رخ دهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد سه بسته قطعنامه بزرگ تحریم‌ها را تصویب کرد که کار بسیار شاقی بود و براساس آن، همه صادرات کره شمالی و نود درصد تجارت آن از بین می‌رفت و نود و سه درصد دسترسی آن به نفت از بین می‌رفت و همه کارگران کره شمالی از کشور‌های دیگر اخراج می‌شدند یا براساس برنامه زمانی کاهش می‌یافتند و تلاش می‌شد همه پروژه‌های مشترک متوقف شود. »

هیلی در ادامه افزود: «حالا شاهد آن هستیم که کره شمالی و ایالات متحده گفتگو‌هایی را شروع کرده اند و به موازی این اتفاقات، ما و جامعه بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد باید از این گفتگو‌ها حمایت کنیم. بهترین راه پشتیبانی از این گفتگو‌ها آن است که تحریم‌ها کم رنگ نشود. آنچه شاهد آن هستیم این است که شماری از کشور‌ها استثنائاتی برای تحریم‌ها قائل هستند. شماری از کشور‌ها نیز معتقدند تحریم‌ها را برداریم. شماری از کشور‌ها نیز می‌گویند می‌خواهند کار‌های بیشتری انجام بدهند. بنده از موضع پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این باره تقدیر می‌کنم که تاکید داشتند تا وقتی کره شمالی به وعده‌های خودش برای عاری شدن از تسلیحات هسته‌ای عمل نکند، نمی‌توان در این زمینه کاری انجام داد و تحریم‌ها را کاهش داد. باید شاهد اقدامات کره شمالی باشیم. تا وقتی این اقدامات صورت نپذیرد، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با شدت تحریم‌ها را حفظ کند همانطور که از جامعه بین المللی می‌خواهیم تحریم‌ها را با شدت حفظ کند. مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که شماری از دوستان ما تصمیم گرفته اند قوانین را دور بزنند. شاهد آن بودیم که تحریم نفتی کره شمالی نقض شده است. همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا گفت، هشتاد تا نود مورد از این نقض تحریم‌ها را شاهد بوده ایم. ما تصاویری از خدمه شناور‌هایی را داریم که در حال انتقال کشتی به کشتی محموله‌های نفتی هستند. ما به این جمع بندی رسیده ام که باید این روند متوقف شود.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: «ایالات متحده روز گذشته خواستار آن شد که هرگونه انتقال فراورده‌های پالایش شده نفتی به کره شمالی متوقف شود، اما چین و روسیه مانع اجرای این طرح شدند. فکر می‌کنید روسیه و چین برای جلوگیری از پیشرفت این طرح چه گفتند؟ ایا این کشور‌ها گفتند که می‌خواهند به تامین نفت ادامه بدهند؟ آن‌ها مدعی هستند که برای این منظور به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، اما ما به اطلاعات بیشتر نیاز نداریم. کمیته تحریم‌ها همه اطلاعات موردنیازش را دارد. ما می‌دانیم که اتفاقات جاری به چه صورت است. ما امروز بر روسیه و چین فشار وارد کردیم تا برای بهبود این اوضاع همراهی کنند و همراه باشند و به ما در مسیر تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی کمک کنند. فکر می‌کنم امروز، روز گفتگوی صریح وزیر امورخارجه آمریکا، وزیر امورخارجه کره جنوبی و وزیر امورخارجه ژاپن و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بود مبنی بر این که اگر می‌خواهیم به موفقیت دست پیدا کنیم، باید شاهد پاسخ رئیس کیم (رهبر کره شمالی) باشیم و باید به این موضع تا زمان رسیدن به این هدف ادامه بدهیم.»

 

کدخبر: 399487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟