جزئیات طرح جدید بانکداری در مجلس

به گزارش رکنا، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود نوشت: طرح نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری را امضاء کردیم تا گامی باشد در جهت اصلاح ساختار و توسعه عدالت.

بانکداری جدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره قبل طی نشست علنی روز سه‌شنبه، 26 آذرماه با 132 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی موافقت کردند.

طرح بانکداری جمهوری اسلامی در سه قسمت، 20 فصل و 214 ماده تدوین شده و کلیات آن به‌تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید که حوزه‌های بانکداری بدون ربا، بانکداری، بانک مرکزی و بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد.

ایرادات طرح جدید بانکداری

نمایندگان مجلس دهم درحالی به کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی رأی دادند که برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند این طرح براساس مبانی نظری طراحی نشده و دارای ایرادات اساسی است.

از مهمترین ایرادات وارده به طرح بانکداری جمهوری اسلامی،‌ تضعیف استقلال بانک مرکزی، ایجاد بانک توسعه و تأثیر آن بر افزایش پایه پولی و تورم، ضعف سیاست‌های پولی و ارزی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت به جای مردم، قوانین دست و پا گیر برای سیاست‌گذار پولی و موارد بسیار دیگری است.

رئیس کل بانک مرکزی در زمان تصویب کلیات این طرح به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی مجلس اعلام کرد: منکر نکات مثبت این طرح نیستم اما در این طرح ساختار بانک مرکزی را تغییر داده‌اند و با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم و بانک مرکزی نیز عمود این خیمه است نباید اجازه دهیم این شوک به ساختار بانک مرکزی وارد شود.

وی افزود: راه استقلال بانک مرکزی در اصلاح برخی از قوانین بانک مرکزی است. استقلال بانک مرکزی این نیست که با دولت همکاری نکنیم بلکه طرح باید به صورت کارشناسی باشد.

حال با توجه به امضای طرح نظام بانکداری جمهوری اسلامی مشخص نیست تکلیف طرح بانکداری که در مجلس قبل تصویب شده بود، چه می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟