بورس تا پایان سال به چه سمتی می رود ؟

به گزارش رکنا، علی سعدوندی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به صورت زنده به سوالات مخاطبان درباره وضعیت بازار سرمایه پاسخ داد و گفت: اگر اوراق سلف نفتی به صورت گسترده در بودجه سال آینده به تصویب برسد، شرایط خوبی در بازار سرمایه نخواهیم داشت و در کوتاه مدت هم جلوی تورم گرفته می‌شود زیرا، نرخ ضمنی این اوراق بسیار بالا است اما در بلند مدت تورم برمی‌گردد و اتفاقات ناگواری خواهد داشت. اگر اوراق سلف نفتی نباشد و به منابع نفتی دسترسی داشته باشیم و این منابع وارد بازار داخل شود، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند که در پی این امر سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود و دولت می‌خواهد قیمت ارز را به ۱۵ هزار تومان برساند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، دولت می‌تواند نرخ ارز را به زیر ۱۵ هزار تومان برساند.

وی افزود: در صورتی که تحریم‌ها کج دار مریز برداشته شود و نفت فروخته شود اما منابع نفتی دسترسی نباشد، منابع ارزی در داخل توزیع نمی‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که به بهانه درآمدهای نفتی از پایه پولی استقراض می‌شود و در این شرایط در نیمه دوم سال آینده شرایط تورمی گسترده خواهیم داشت و بدین ترتیب بازار سرمایه در این زمان به دوران مثبت برمی‌گردد.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: قیمت دلار اگر دسترسی به منابع ارزی ایجاد شود و تا زمان انتخابات می‌توانند قیمت دلار را کاهش دهند اما تاکنون کشور به منابع ارزی خود دسترسی نداشته است. آینده بازار سرمایه تا پایان امسال در همین وضعیت فعلی باقی می‌ماند و در سال آینده به این بستگی دارد که بودجه تورمی، بسیار تورمی یا رکودی بسته شود یا خیر؟

سعدوندی در ادامه درباره حداقل و حداکثر قیمت دلار در سال آینده گفت: حداقل قیمت این ارز ۱۲ هزار تومان و حداکثر آن معادل ۳۵ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در کوتاه مدت بورس وضعیت مناسبی نخواهد داشت، افزود: قیمت اوراق سلف نفتی به نرخ دلار بستگی دارد که ممکن است صعودی و سود بالایی داشته باشد اما برای کشور و بورس بسیار مضر خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در شرایط تورمی سهام بانکی بسیار خوب و سودده است. سیاست انبساطی بایدن تا شش ماهه دیگر دوام نخواهد یافت و مشخص نیست بعد از این چه می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟