تداوم ریزش شاخص بورس / مدیران قبلی و فعلی پاسخگو باشند

بورس / منصور کریمی با اشاره به افت بیش از 60 تا 80 درصدی پرتفوی سهامداران در 4 ماه گذشته گفت: این در حالی است که شاخص بورس تنها 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ بنابراین شاخص بورس واقعیت بازار سرمایه و شرایط بد آن نیست.

 

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: متاسفانه در یکی دو سال گذشته متولیان اقتصادی کشور و همچین مدیران بازار سرمایه صرفا به تهییج مردم و نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه پرداختند، بدون این که فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد و تلاش شود مشکلات زیرساختی و قوانین در این زمینه اصلاح شود.

اوج تزریق هیجان به بورس چه زمانی بود؟

وی تصریح کرد: اوج تزریق هیجان در بازار سهام زمانی بود که متولیان بازار سرمایه شرط ورود به بازار سهام را داشتن کارت ملی اعلام کردند و سایر شروط از جمله داشتن حداقل مدرک تحصیلی را برداشتند و این موضوع موجب شد تا سیلی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این در شرایطی بود که متاسفانه هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تازه‌واردان به بازار سرمایه صورت نگرفت و از سوی دیگر عرضه‌های دولتی متوازن و مناسب نبود تا این تقاضا را مدیریت کند.

دود آتش بی‌تدبیری‌ها در بورس به چشم سهامداران حقیقی رفت

وی گفت: علاوه بر این سازمان بورس هم نتوانست با مدیرت درست عرضه‌های اولیه بخشی از این عطش تقاضا را در بازار سرمایه متعادل کنم؛ به همین دلیل مجموعه عوامل موجب رشد غیرمنطقی سهام برخی شرکت‌ها و به تبع آن شاخص بورس شد؛ به همین دلیل منطقی است که پس از هر رشد غیرمنطقی شاهد افت غیرمنطقی قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص در تالار شیشه‌ای باشیم. هر چند که دود این بی‌تدبیری‌ها صرفا به چشم سهامداران حقیقی و تازه‌واردان به بازار سهام رفت.

مدیران قبلی و فعلی بازار سرمایه پاسخگو باشند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مدیران قبلی بازار سرمایه باید پاسخگوی این مطلب باشند که چرا اجازه دادند که بازار سهام تا این اندازه و شتابان رشد غیرمنطقی به خود بگیرد و مدیران و متولیان فعلی این بازار هم باید بگویند که چرا از ابزارهای موجود برای کنترل هیجان فروش در بازار سهام استفاده نکرده و می‌کنند؟

دلایل افت غیرمنطقی بورس

وی با اشاره به این که اصلاح و ریزش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در همه بورس‌های دنیا چه به صورت منطقی و چه به صورت هیجانی حد و اندازه‌ای دارد، افزود: تداوم افت این روزهای بازار سرمایه از جنس هیجان نیست و عدم حمایت دولت و ارکان بازار سرمایه موجب بی‌اعتمادی و ادامه افت بدون منطق بازار سهام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این در حالی است که ریسک سیاسی انتخابات امریکا از میان رفته و البته پیش‌تر در بازار سهام پیش‌خور شده است، قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح جذابی رسیده و همچنین شاهد ریزش قیمت‌ها در سایر بازارها هستیم؛ به همین دلیل تاکید می‌کنیم که افت این روزهای شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها غیرمنطقی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟