ابتلای بیش از 6 هزار نفر به آبله میمون در جهان / نشانه ها و راه های انتقال آبله میمون

به گزارش رکنا، سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با مشاهده بیش از ۶ هزار مورد از ابتلا به آبله میمون در ۵۸ کشور جهان، نشست فوری در این زمینه ضروری است.

تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشستی خبری در ژنو اعلام کرد این سازمان یک نشست با حضور کمیته‌های تخصصی برای مشورت درباره اعلام وضعیت اضطراری به دلیل شیوع آبله میمون را در ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیرماه) و یا زودتر ترتیب خواهد داد. اعلام وضعیت اضطراری بالاترین سطح هشدار در زمینه بیماری‌ها محسوب می‌شود که پیش‌تر تنها درباره همه گیری کرونا و فلج اطفال صادر شده بود.

ادهانوم در این باره گفت: من نسبت به میزان موارد ابتلا و گستردگی جهانی آبله میمون نگران هستم. از آنجا که در بسیاری از مناطق ما هنوز با فقدان تست کافی در این زمینه مواجه هستیم، به احتمال فراوان موارد ابتلا بسیار بیشتر از گزارش‌های رسمی است. هم اینک ۸۰ درصد موارد ابتلا به آبله میمون در کشور‌های اروپایی مشاهده شده است.

در نشست قبلی سازمان جهانی بهداشت که در ۲۷ ژوئن برگزار شد، مقامات این نهاد اعلام کردند گرچه آبله میمون در کشور‌های آفریقایی و برخی کشور‌های جهان مشاهده شده است، اما هنوز وضعیت اضطراری نیست. آبله میمون یک اِندمیک (همه گیری منطقه‌ای) در بخش‌های مرکزی و غربی آفریقا محسوب می‌شود.

نرخ مرگ و میر ناشی از آبله میمون یک درصد گزارش شده است، اما زیرساخت‌های بهداشتی کشور‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است به طوری که از زمان گسترش این بیماری به سایر کشور‌ها تاکنون موردی از مرگ ناشی از آن در خارج از قاره آفریقا گزارش نشده است.

علائم و نشانه های آبله میمون

علائم و نشانه های ویروس آبله میمون در انسان مشابه ویروس آبله است، اما می تواند خفیف تر باشد. این بیماری عمدتا با تب، سردرد، گرفتگی و دردهای عضلانی و خستگی همراه است و تنها تفاوت آن با علائم آبله این است که آبله میمون، با تورم و درگیری غدد لنفاوی همراه است. مدت زمانی که طول می کشد علائم از زمان آلودگی خود را نشان دهند در حدود ۷ تا ۱۴روز است که در برخی موارد می تواند ۱۵ تا ۲۱ روز نیز طول بکشد.

معمولا یک تا سه روز (و یا بیشتر) بعد از تب، راش های پوستی را شاهد خواهیم بود که در ابتدا روی صورت مشاهده می شوند و به دیگر قسمت های بدن نیز منتقل خواهند شد. روند پیشرفت ضایعات به این گونه خواهد بود: لک، جوش، تاول، جوش چرکی، برجستگی پوست و پوسته پوسته شدن و تقریبا دو تا چهار هفته فرد درگیر بیماری خواهد شد.

آبله میمون چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به گفته محققان متخصص اپیدمیولوژی دقیق‌ترین و بهترین روش برای تشخیص آبله میمونی تهیه نمونه از تاول‌های پوستی ایجاد شده است. این نوع آزمایش باید توسط پرسنل تخصصی و از طریق انجام تست PCR در آزمایشگاه انجام شود و ایمنی افراد به طور کامل رعایت شود. به این صورت که از سطح ضایعه نمونه برداشته می‌شود و آزمایش ویروس شناسی برای تشخیص آبله انجام می‌شود.

این ویروس برخلاف کرونا تشخیص اختصاصی چندانی ندارد؛ چرا که تست‌های مبتنی بر آنتی ژن و آنتی بادی برای تشخیص این ویروس کارساز نیست. بنابراین نمی‌توان از طریق نمونه خون راهی برای شناسایی این بیماری پیدا کرد.

راه های انتقال آبله میمون

آبله میمون زمانی منتقل می شود که شما از طریق انسان ها، حیوانات یا وسایل آلوده، با ویروس تماس داشته باشید که در چنین شرایطی، ویروس می تواند از راه منافذ باز موجود روی پوست، دستگاه تنفسی یا غشای مخاطی چشم ها، بینی و دهان وارد بدن شود. انتقال آبله میمون از حیوان به انسان نیز می تواند از طریق گزش یا خراشیدگی، به طور مستقیم و تماس با مایع ضایعات و یا غیر مستقیم و تماس با وسایلی مانند رختخواب و لحاف صورت بگیرد. توجه داشته باشید که آبله میمون می تواند موش و خرگوش را نیز آلوده و درگیر کند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟