قانون حذف ارز دارو و خدمات پزشکی هنوز اجرا نشده است

به گزارش رکنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در گزارشی که امروز در نشست علنی مجلس خوانده شد، کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد دولت برای حذف ارز دارو و تجهیزات پزشکی «تاکنون سازوکار دقیقی برای این موضوع مقرر و اعلام نکرده است.»

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه 1401، در صورت حذف کالایی از سبد ارز ترجیحی، دولت باید با جبران مابه التفاوت قیمت‌ها در حوزه پزشکی را از طریق بیمه‌ها، از هرگونه ضرر به رفاه شهروندان با ارائه کالا‌ها و خدمات به نرخ سال ۱۴۰۰ جلوگیری کند.

کمیسیون بهداشت اعلام کرده «دولت برای تکلیف قانونی ارائه کالا‌ها و خدمات دارویی و پزشکی به نرخ سال ۱۴۰۰ اقدامی نکرده است.»

کمیسیون بهداشت مجلس گزارش داد وزارت تعاون اطلاعات بیش از ۵ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر از سه دهک پایین درآمدی بدون بیمه را با تأخیر حدودا یک ماهه به بیمه سلامت ارائه داده است.

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه امسال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید کد‌های ملی افراد بدون بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را ظرف دو هفته پس از ابلاغ قانون بودجه، در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌داد تا آنها به صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت نام و مراجعه حضوری تحت پوشش قرار بگیرند.

در این گزارش آمده سازمان بیمه سلامت پوشش بیمه معتبر ۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۶۲۱ نفر را بدون مراجعه حضوری تا ۱۷ اردیبهشت ماه ثبت کرده و با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیامک اطلاع رسانی برای شماره همراه کد‌های ملی بیمه شدگان ارسال شد.

با این حال تاکنون بیمه بیش از ۵۹۰ هزار نفر هنوز فعال نشده که کمیسیون بهداشت و درمان به نقل از بیمه سلامت اعلام کرده صحیح نبودن شماره ملی، احراز نشدن هویت از سوی ثبت احوال و همپوشانی بیمه‌ای از علت‌های اصلی آن است.

در حالیکه برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دهک‌های بالاتر باید آزمون وسع انجام شود، کمیسیون بهداشت مجلس به نقل از مسئولان سازمان بیمه سلامت گزارش داده وزارت تعاون هنوز اطلاعات مرتبط به این افراد را به این سازمان نفرستاده است.

قانون بودجه امسال، ۶ هزارمیلیارد تومان اعتبار برای تحت پوشش قرار دادن بیمه رایگان افراد متقاضی در سه دهک پایین درآمدی قرار داده است.

کمیسیون بهداشت اعلام کرده بر اساس گزارش سازمان بیمه سلامت، پس از گذشت ۳ ماه از سال جدید اقدام عملی برای «دریافت خودپرداخت معافیت (فرانشیز) از دهک‌های برخوردار جامعه و ورود دارو‌های جدید به فهرست بیمه‌ای کشور» انجام نشده است.

این کمیسیون همچنین گفته پیش‌نویس اساسنامه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تنظیم شده و منتظر تصویب هیئت وزیران است.

بر اساس قانون بودجه، حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این صندوق در نظر گرفته شده و ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این صندوق باید واریز شود.

رئیس مجلس هم خواستار پیگیری اجرایی شدن قانون بودجه امسال در مورد صندوق بیماران صعب‌العلاج شد و گفت «اعطای تسهیلات و بودجه بیماری‌های صعب‌العلاج نیاز به آیین‌نامه دارد که پس از ۳ ماه از سال هنوز در هیئت دولت تصویب نشده است.»

کمیسیون بهداشت مجلس به استناد گزارش‌هایش اعلام کرد در پوشش بیمه همگانی، ایران از کشورهای موفق است و بالای ۹۰ جامعه به نوعی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته است.

در نشست علنی امروز، کمیسیون بهداشت اعلام کرد با توجه به شرایط تورمی کشور و خودداری سازمان‌های بیمه‌گر از پوشش مابه‌التفاوت هزینه‌های ایجاد شده، سهم پرداختی از جیب مردم به ۶۰ درصد رسیده؛ این کمیسیون گفته سازمان‌های بیمه‌گر باید  فرانشیز‌ها و پوشش حداکثری اقلام تغییریافته را در کمیسیون قیمت گذاری اصلاح کنند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟