کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان ساخته شد

به گزارش رکنا، رئیس مجتمع آب سنگین اراک، امروز، سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، در آئین بهره برداری از طرح تولید این کیت که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در دانشگاه آزاد اراک برگزار شد، گفت: پس از تولید موفقیت آمیز آب سنگین و آب نشاندار شده با ایزوتوپ های پایدار اکسیژن - ۱۸، با بهره گیری از آب سنگین به عنوان منبع تامین دوتریوم، تولید ترکیبات دوتره و نشان دار شده با ایزوتوپ دوتریوم در این مجموعه آغاز شد.

وی افزود: با کسب دانش فنی تولید این ترکیبات و عرضه محصولات تولیدی با نام تجاری مصباح انرژی در بازارهای ملی و بین المللی، نام این شرکت در زمره تامین کنندگان معتبر ترکیبات دوتره مطرح شد.

وی اظهار کرد: با تکیه بر تجربیات ارزشمند حاصل شده، در راستای رفع نیاز جامعه پزشکی کشور، تولید ترکیبات زیستی نشاندار ایزوتوپی مورد نیاز در فرایند غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان به عنوان یک ماموریت در شرکت مصباح انرژی تعریف شد.

وی افزود: دستاورد تولید و خالص سازی بیش از ۱۲۰ ترکیب نشاندار ایزوتوپی ارزشمند برای نخستین بار در خاورمیانه مصادف با روز ملی فناوری هسته ای در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.

رئیس مجتمع آب سنگین اراک اظهار کرد: با توجه به دستیابی به این ترکیبات و با استناد به سند برنامه ژنتیک وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اعلام آمادگی از سوی شرکت توسعه فناوری پایا همسان یا سازمان انرژی اتمی ایران به جهت ساخت کیت غربالگری نوزادان صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به اهمیت اجرای سراسری فرآیند سراسری غربالگری نوزادان در تشخیص زودهنگام بیماری های متابولیک، کاهش معلولیت های ذهنی و جسمی نوزادان، کاهش صدمات روحی و مالی به خانواده و مهمتر از همه کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان و محدودیت های موجود در راستای تامین کیت مورد نیاز کشور، سازمان انرژی اتمی در راستای ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه، دستیابی به دانش فنی تولید کیت غربالگری را در ابتدای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری کرد و آنرا با تامین زیرساخت های مکانی و فنی و برآورده کردن الزامات قانونی، در زمره اهداف خود قرار داد.

وی افزود: با همت متخصصان، کیت غربالگری با نام تجاری PH NBS طراحی و ساخته شد و ارزیابی عملکرد کیت در مقایسه با نمونه های خارجی مشابه صورت گرفت. وبا اخذ مجوز تولید از سازمان غذا و دارو و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۱۳۴۸۵ ، بهره برداری از این امکانات و تولید نخستین کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان مصادف با بهار ۱۴۰۱ انجام شد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟