افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در گروه سنی بالای ۱۸ سال / چند درصد مردان و زنان هر روز قلیان می کشند؟

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان و مردان بالای ۱۸ سال کشور خبر داد.

بهزاد ولی زاده افزود: مصرف قلیان که بر اساس باور غلط به وسیله تفریحی در جمع های خانوادگی و تفریحات مردم تبدیل شده در کشور رو به افزایش بوده و این موضوع نگران کننده است.

وی اظهار داشت: بر اثر عدم اطلاع رسانی کافی و باور غلط عموم ، طعم های میوه ای که در تنباکوها موجود بوده، بسیار برای سیستم ایمنی بدن مخرب بوده و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه و غیره از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

ولی زاده تاکید کرد: میوه های طعم داری که به تنباکو افزوده می شود، اسانس بوده و این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی شده و علاوه بر بیماری‌های غیرواگیر، سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد:بر اساس باور غلط اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی رساند، در حالیکه دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

۳/۶۴ درصد زنان روزانه قلیان می‌کشند

ولی زاده اظهار داشت: قلیان بصورت روزانه ۳/۶۴ درصد در زنان و ۵/۵۶ درصد در مردان بالای ۱۸ سال مصرف می شود.

وی با بیان اینکه ۴/۴۴ درصد زنان کشور و ۲۵/۸۸ درصد مردان بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: در دنیا حدود هشت میلیون نفر سالانه بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر دود سیگار می میرند.

مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تصریح کرد : در ایران نیز سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر دخانیات می میرند.

به گفته ولی زاده، دخانیات علاوه بر اینکه آسیب های زیادی را به سلامت بدن ایجاد می کند، برای محیط زیست نیز تخریب کننده است، هفت هزار ماده شیمیایی در دخانیات مجود بوده که در ۷۰ نوع ماده سرطانزایی ثابت شده و بخشی از فیلتر سیگار که باقی می ماند خسارت زیادی به محیط زیست وارد کرده و بار سنگینی مصرف دخانیات بر اکو سیستم جهانی وارد می کند.

وی افزود: اکنون در کشور بخشی از زمین های کشاورزی برای کشت توتون استفاده می شود در حالیکه باید محصولات مورد نیاز معیشتی مردم از جمله گندم و برنج کاشت شود زیرا این توتون ها امنیت غذایی کشور را تهدید می کند.

صنعت دخانیات آسیب زا است

ولی زاده تاکید کرد: صنعت دخانیات آسیب زا است، وزارت بهداشت راهکارهای زیادی را در این زمینه تدوین کرده که سازمان‌های مختلف اجرا نمی کنند و قانون جامعه کنترل دخانیات نیز توسط ارگانها جدی گرفته نمی‌شود و آنها اقدامی مغایر با قانون انجام می دهند.

وی از تبلیغات گسترده دخانیات نیز انتقاد کرد و گفت: مصرف دخانیات در تبلیغات زیادی نمایش داده می شود بسته های دخانی با ظاهری فریبنده و زیبا در معرض دید عموم قرار می گیرند که برای سلامت جامعه آسیب زا هستند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟