توقف سه ماهه تخصیص ارز دولتی برای واردات کیت های آزمایشگاهی / کمبود لوله خون گیری وجود ندارد

به گزارش رکنا، مهندس روح اله مزینانی در خصوص مطلب مندرج شده در یکی از خبرگزاری ها گفت: واردات لوله خون گیری بجز موارد خاص نیاز سازمان انتقال خون با ارز  نیمایی است و در سال 1400 تامین بیشتری هم به نسبت سال 1399 انجام شده و درحال حاضر هم کمبود قابل توجهی از این بابت وجود ندارد. 

وی همچنین گفت: درخصوص کیت های آزمایشگاهی باید گفت که این کیت ها دو دسته هستند. یک دسته که وارداتی که بیشتر مربوط به سیستم های بسته هستند و کلا  ملزومات پزشکی وارداتی آزمایشگاهی  که حدود 20 تا 25 درصد از کل ملزومات پزشکی وارداتی مشمول نرخ رسمی می باشند اقلامی هستند که تا سال 1400 ارز ترجیحی به آنها تعلق می گرفته است و دسته دوم ملزومات آزمایشگاهی که  از محل تولیدات داخلی تامین می گردند.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: تا زمانی که تعرفه های آزمایشگاهی  اصلاح و به تناسب حذف ارز ترجیحی افزایش داده نشوند به همان روال سال ۱۴۰۰ و البته با اولویت تولیدات داخلی تامین می شود.

مزینانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد تولیدات آزمایشگاهی داخلی نکته ای که وجود دارد این است که با توجه به اینکه تا  آذر ماه 1400  یکسری مواد اولیه تولید به اشتباه تصمیم گرفته شده بود با الویت  ارزی به نیمایی تامین بشود لیکن  در حال حاضر با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه مواد اولیه  تولید کیت های آزمایشگاهی که تا شهریور سال۱۴۰۰ مشمول ارز بوده اند   کماکان مشمول ارز دولتی خواهند بود .

وی افزود: البته لازم به ذکر است که 3 ماهی می شود که ارز دولتی متوقف شده است و انشالله در ماه جاری این ارز اختصاص یابد و مواد اولیه و اقلام مشمول نرخ رسمی تخصیص ارز  شود تا تامین اقلام بدون افزایش قیمت متاثر از حذف نرخ ارز تامین  و این معضل حل شود.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین عنوان کرد: خوشبختانه  تا به امروز تولید کنندگان تولید کیت های آزمایشگاهی را متوقف نکرده اند  و تامین کنندگان نیز علی رغم عدم تخصیص ارز تاکنون به صورت ترخیص با حداقل  کالا از محل اعتبار خود نزد کمپانی ها کیت های مورد نیاز را تامین و تحویل داده اند و تا زمانی که سازو کار  پرداخت مابه التفاوت ناشی حذف ارز دولتی توسط سازمان برنامه  تامین انجام بشود، تا آن موقع این تامین به همین منوالی که هست انجام می شود.

مزینانی درخصوص کیفیت کالاهای آزمایشگاهی گفت:  کالایی که مجوز می گیرد و در بازار توزیع می شود از نظر ایمنی و عملکرد قطعا بررسی شده و آزمون های لازم در آزمایشگاه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه کنترل سلامت وزارت بهداشت  و آزمایشگاه های همکار ایشان مطابق الزامات فنی و استاندارد های ذیل آنها صورت می گیرد . البته نمونه برداری و بررسی عملکرد پس از تولید و توزیع هم توسط تولید کننده و تامین کننده و هم از طریق دانشگاه‌ها و آزمایشگاه  های سراسر کشور انجام می شود که اگر مشکلی وجود داشته باشد با اقدامات اصلاحی برطرف شود.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: از نظر کیفیت کالای تولید داخل می توان گفت که مناسب است. البته با ورود  تولیدات داخلی شاید منافع برخی به خطر افتد و علیه تولیدات و کیفیت محصولات داخلی جوسازی کنند لیکن تاکنون گزارشی مبنی بر عدم کیفیت کلی محصولات داخلی وجود نداشته و اگر موردی هم بوده بررسی شده است و باید به این نکته هم توجه کرد که تولیدات داخلی هم افزایش پیدا کرده و تولید کنندگان خوب ما حتی در سیستم های بسته آزمایشگاهی هم ورود کردند و این به معنای رفع وابستگی کشور در کیت های آزمایشگاهی خارجی دستگاه های سیستم بسته  خارجی است که آزمایشگاه ها مجبور بودند فقط از برند های خارجی استفاده کنند. خوشبختانه شرکتهای داخلی و شرکت های دانش بنیان مان هم به این عرصه ورود کردند و انشالله در آینده ای نزدیک بتوانیم کیت های آزمایشگاهی سیستم بسته را هم  از محل تولیدات داخل تامین کنیم و ارز بری آنها کاهش یابد.

وی در پایان گفت: در هرصورت عدم تامین ارز در این 3 ماه اخیر مشکلاتی را بوجود آورده است ولی درحال حاضر کمبود معناداری در این زمینه نداریم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟