۲۵ درصد از مردان بالای ۱۸ سال سیگار یا قلیان می کشند

به گزارش رکنا، بهزاد ولی زاده، رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به مصرف محصولات دخانی در افراد اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد از مردان بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانی شامل سیگار یا قلیان و ۱۴ درصد از مردان بالای ۱۸ سال ماده مضرر سیگار مصرف می کنند.

او ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، گزارش ها حاکی از آن است که سالیانه ۵۵میلیارد نخ در کشور تولید و میزان بیشتری نیز به کشور قاچاق می شود.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: صنعت فروش دخانیات چرخش مالی ۴۰ هزار میلیاردی داشته اما آمار مورد تایید وزارت بهداشت در این زمینه  حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و سه برابر این قیمت یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان بر اثر مصرف انواع محصولات دخانی به حوزه سلامت کشور تحمیل می شود.

ولی زاداه اضافه کرد:  مبلغ تحمیلی بر حوزه سلامت  تنها ۳۰درصد هزینه های تحمیلی است و ۷۰ درصد سایر هزینه ها  شامل موارد مختلف مانند مرگ زود رس و سایز عوارض ناشی از استعمال دخانیات است.

او افزود: درآمد مالیات بر دخانیات در حدود سه هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان است که این مبلغ در مقایسه با هزینه های ناشی از استعمال دخانیات بسیار ناچیز است و این نشان از پایین بودن نرخ مالیات بر دخانیات در کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟