سقوط آمار رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد / قطع کامل زنجیره کرونا بعید است

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا ناجی عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید ۱۹  اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت تلاش خود را برای انجام واکسیناسیون سراسری انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی برای واردات واکسن وجود دارد، و با توجه به این که به برخی واکسن‌های داخلی مجوز مصرف داده شده است، اکنون به میزان کافی واکسن کرونا در کشور موجود است.

وی تصریح کرد: به همین منظور باید افرادی را که تاکنون واکسینه نشده‌اند،  برای تزریق واکسن تشویق کرد و جلوی شایعاتی را که می‌تواند باعث دلسردی و نگرانی مردم شود، بگیریم.  این موضوع با صحبت‌های علمی و کارشناسانه و تجربیات دیگر کشورها می‌تواند تاثیرپذیر باشد.

ناجی با تاکید بر اینکه با وجود کرونا به عنوان یک ویروس ناخوانده و ماندگار هیچ چاره‌ای جز واکسیناسیون نداریم، اظهار داشت: به غیر از واکسن راه دیگری برای مقابله با این ویروس نداریم. البته جا افتادن این مساله در افکار عمومی نیاز به یک کار فرهنگی گسترده دارد تا بتوانیم با کرونا هم مانند دیگر ویروس‌های تنفسی که همچنان همراه ما هستند، کنار بیاییم و زندگی کنیم.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های تنفسی سال‌ها در کنار ما خواهد ماند و اکنون متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان ۴ سناریو در خصوص کرونا پیش‌بینی می‌کنند؛ بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری، بیماری‌زایی بیشتر ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات هستند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با این تفاسیر هیچ چاره‌ای جز واکسینه شدن اکثریت جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیست و فقط با این اقدامات است که می توانیم تلاش کنیم و این ویروس را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۴۰ درصد رسیده که رقمی بسیار پایین است. تعدادی نیز نمی‌خواهند واکسن بزنند که این نیاز به اقناع‌سازی مردم دارد تا آمار واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد جامعه برسد.

ناجی اضافه کرد: البته در این میان برخی افرادی که شیاد هستند، شبهاتی را در خصوص واکسن زدن به وجود می‌آورند و مردم را به شک می‌اندازند. برای این موضوع نیز تنها با اقناع مردم می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

ناجی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای طولانی شدن پاندمی کرونا مطرح است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل را باید نبود برنامه مناسب برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ دانست.

وی با بیان اینکه ابعاد ناشناخته کرونا همچنان بسیار زیاد است، افزود: شواهد موجود با توجه به خصوصیت و تغییر عملکرد ویروس، نشانه‌هایی از قطع کامل زنجیره شیوع نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو را پیش روی کرونا پیش بینی می‌کنند، گفت: بروز واریانت های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری و بیماری زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات است.

به گفته ناجی، با توجه به مشکلات موجود در مهار ویروس در برخی کشورها، احتمال به صفر رسیدن میزان شیوع کرونا بسیار بعید است.

وی افزود: به طور کلی مقابله با کرونا دو بال مداخلاتی درمانی و غیر درمانی دارد و به نظر می‌رسد در هیچکدام از این دو حوزه اقدامات مطلوب انجام نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که در بخش درمانی تمرکز بر واکسیناسیون است توضیح داد: تنها برخی از کشورها روند مناسبی در تزریق واکسن علیه کرونا دارند بنابراین با توجه به شکل پاندمی بیماری و انتقال گسترده ویروس این کشورها هم نمی‌توانند به تنهایی به موفقیت برسند، به طوری که در کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده به دلیل جهش‌های ویروس در کشورهای کم برخوردار از واکسن، باز هم شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم.

ناجی با بیان اینکه تمام شواهد بیانگر این است که تمام کشورهای دنیا در مقابله با کرونا سوار بر یک کشتی اند و باید هماهنگ با یکدیگر پیش بروند، گفت: از سوی دیگر در مداخلات غیر درمانی از جمله رعایت فاصله فیزیکی، پوشش ماسک و دیگر موارد پیشگیری از بیماری هم عادی انگاری و فرار مردم از رعایت پروتکل‌ها رقم خورده است.

وی در ادامه با اشاره به جهش ویروس کرونا با واریانت دلتا خاطرنشان کرد: وقتی واریانت دلتا وارد یک جمعیت می‌شود، در افرادی که واکسینه نشده اند، می‌تواند چرخش زیادی داشته باشد و مشاهده می‌شود که اکثر بستری‌ها در بیمارستان‌ها به صورت خانوادگی است.

ناجی افزود: نکته نگران کننده این است که میزان شکست ایمنی بدن این جهش در افرادی که واکسینه شده و ایمنی دارند، بیشتر از واریانت های دیگر ویروس است، به گونه‌ای که شکست ایمنی بدن در جهش‌های قبلی حدود ۵.۹ درصد اما در این واریانت حدود ۱۹ درصد است.

وی با اشاره به احتمال کاهش اثربخشی و کفایت انواع واکسن‌های کرونا در برابر واریانت دلتا، بر ضرورت رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد.

ناجی گفت: تقویت بهداشت فردی و اجتماعی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مسافرت نرفتن، نکاتی است که در این شرایط و کمک به کاهش زنجیره کرونا بسیار مهم است.

منبع: ایرنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟