موسوی: با شعار مقابله با سودجویان دارو، به دنبال کارشکنی هستند

به گزارش رکنا، سید محمدرضا موسوی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به مطالب عنوان شده توسط حیدر محمدی، مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو واکنش نشان داد.

وی در این باره عنوان کرد: اگر ادعا می نمایید که قیمت گذاری در حوزه ماده اولیه امری قانونی است و بر عهده وزارت بهداشت است ،چرا با گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر این صنعت تا کنون در هیچ دولتی این قانون اجرا نشده است؟

موسوی ادامه داد: آیا آنها که سلف ایشان بوده اند قانون را نمی‌دانسته اند و یا انسانهای قانون گریزی بوده اند؟ اگر ایشان که در حدود یکسال از حضورشان در سازمان به عنوان مدیرکل امور دارو، از قانونی بودن آن آگاهی پیدا کرده اند ، بهتر نیست که در این روزهای جابجایی دولت خود را آلوده به شائبه ایجاد موانع تولید ننمایند و با انتشار آمار سراسر کذب و تشویش اذهان عمومی برای کم نمایی زحمات و سختی های صنعتگران در سال رفع موانع تولید و پشتیبانی ها تلاش ننمایند؟ البته که سندیکا حق پیگیری حقوقی برای خود را در رابطه با مطالب مطرح شده محفوظ می داند.

وی افزود: آیا بهتر نیست که دولت خدمتگزار را که چند روزی از حضورش گذشته و تمام ارکان آن از رئیس دولت و وزیر بهداشت ، بر حمایت از تولید ملی در حوزه دارو تاکید نموده اند را به حال خود بگذارید تا سیاست های حمایتی خود را به پیش ببرند؟

موسوی ادامه داد: قطعا این سندیکا با هرگونه خلاف و فساد مقابله می کند ، حتی در زمینه تولید و شرکت های عضو خود، و هر عقل سلیمی می داند که اگر اینترمدیت با ارز دولتی وارد شود باید با همان نرخ دولتی محاسبه و فروش برود.

وی افزود: همچنین قیمت گذاری مواد اولیه سالهاست بر مبنای مقایسه با قیمت های جهانی و صرفا حمایت حدود ۲۰ درصد بالاتر که ناشی از عدم حمایت گمرکی در تعرفه هاست صورت می گیرد و سندیکا همواره با قیمت های بالاتر برخورد می کرده است و اعضای سندیکا کاملا در تمامی موارد این موضوع را لحاظ نموده و اگر در موارد معدودی هم خلافی صورت گرفته باشد، وظیفه مراکز قانونی و نظارتی پیگیری و برخورد با آنها می باشد. شما اگر داروی نهایی یا هر محصولی را از هند و چین وارد نمایید قطعا به مراتب ارزانتر از تولید داخل خواهد بود، چاره چیست؟ تولید دارو و محصولات داخل کشور را جمع کنیم؟ اگر قیمت مواد موثره دارویی را با محصولات چینی مقایسه میکنید باعث افتخار این صنعت است. بد نیست در حوزه واردات دارو و بیش اظهاری های این حوزه هم در این مدت نگاهی بیاندازید تا بیمار ایرانی دهها برابر قیمت واقعی آن پرداخت ننماید.

موسوی ادامه داد: ای کاش در این مدت مدیریت تان به اندازه انگشتان یک دست از تولید کنندگان مواد موثره دیدن می کردید تا از نزدیک با این صنعت آشنا می شدید و آنگاه در خصوص موارد فنی و تخصصی نظرات کارشناسی مطرح می کردید و ای کاش حداقل یک خط تولید کلر را از نمک بازدید می‌کردید و بعد از آن راجع به n-1 نظر می‌دادید، برای تبدیل نمک به سود و کلر بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری است یا ضمن بازدیدی از خطوط تولید pvp از nvp داشته باشید و از نزدیک از روند تولید n-1 و یک فرآیند تولید بیشتر آشنا شوید و بدانید معنی کلمه عمق تولید و n-1 چیست.

وی افزود: ای کاش می توانستید از نزدیک مراحل تولید و واکنش های شیمیایی را ملاحظه فرمایید که در رآکتور ها و ماشین آلات پیشرفته ، تحت دماها و فشارهای مختلف و فرآیندهای پیچیده شیمیایی چه اتفاقاتی می افتد، ای کاش می دیدید که از مواد پایه نفتی و شیمیایی تحت چه دانش و تکنولوژی ، محصولاتی به عنوان داروی خوراکی و تزریقی تولید میگردد.ای کاش این تغییر ماهیت ها را در صنعت شیمی به دارو را از نزدیک مشاهده می کردید تا اینقدر نسبت به بی ارزش و کم ارزش شمردن این صنعت سخن نمی راندید

رئیس هیئت مدیره سندیکا در ادامه با تاکید بر اینکه اعضای این سندیکا تا امروز ۳۹۸ قلم مواد موثره دارویی را در کشور تولید می نماید که نزدیک به ۷۲ درصد از نیاز کشور را تامین می نماید و از ۴۶ شرکت تولید مواد موثره دارویی ۴۱ شرکت دانش بنیان هستند (حدود ۹۰ درصد) گفت: همچنین ۳۷۷ محصول نیز در حوزه محصولات جانبی و اکسیپیانت و مکمل تولید می نماید و تقریبا تمام نیاز کشور در این حوزه را تامین می نماید.

وی افزود: ضمنا ۱۰۰ درصد محصولات بسته بندی دارویی به لطف الهی در کشور تولید میگردد و انشالله با جلوگیری از فتنه های مقابله با تولید در سایر زمینه ها هم به خودکفایی خواهیم رسید.

موسوی ادامه داد: صادرات محصولات تولیدی این شرکتها به بیش از ۴۰ کشور دنیا و شکست انحصار تولید در محصولات بسیار خاص از دیگر توانمندیهای این صنعت بوده که امروزه ناجوانمردانه و با اهداف خاص در جهت تخریب ان و بر خلاف منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی در جهت قلع و قمع آن قدم برداشته اند.

وی در پایان تصریح کرد: یادآور و متذکر میگردد به هیچ عنوان با قیمت گذاری مواد موثره تولیدی شرکت های خود که هیچ گونه ارز حمایتی و دولتی نمیگیرند و تابع متغیرهای وسیع و گسترده در قیمت‌ تمام شده هستند موافق نیست و این صنعت بالغ بر اساس معیارهای عقلایی، عادلانه، شرعی و کسب و کار نسبت به محاسبه قیمت تمام شده خود اقدام کرده و با قیمت تعیین شده محصولات خود را در معرض خرید مصرف کنندگان قرار خواهد داد، آنها نیز می توانند آزادانه در رابطه با خرید اقدام نمایند. در ضمن این سندیکا با قیمت گذاری عادلانه با ضوابط مشخص و مبتنی با قوانین محصولاتی که ارز حمایتی دریافت نموده اند موافق است و از آن حمایت می نماید ، البته با مشخص نمودن دقیق ضوابط و حضور نمایندگان سندیکا در کمیسیون قیمت گذاری و ارتباط کامل با تولید کننده محصولات.

منبع: فارما نیوز

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟