تاکید زالی بر آسیب شناسی مشکلات مقابله با کرونا

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، مقابله با کرونا را نیازمند توجه به خواست عمومی دانست. پیک پنجم کرونا در کشورمان شروع شده نگرانی ها نسبت به افزایش مبتلایان و فوتی های این ناشی از ابتلا به کرونا نیز بیشتر شده است.

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا زالی، مسئولان روابط عمومی واحد‌های تابعه را ذی مدخلان پویایی دانشگاه و صاحبان فرآیند اعلام کرد و گفت: از همان ابتدا زیرساخت‌ها، نیروی انسانی و التفات مدیریتی در دانشگاه در شرایط مطلوبی قرار داشت و اکنون در یک بازمهندسی جدید تشکیلاتی و عملیاتی در حال حرکت هستیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تعاملات مسؤولان روابط عمومی را دوسویه و دوجانبه خواند و ادامه داد: تنوع کار در واحد‌های روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی به علت دارا بودن وجوه متکثر، عملکرد و وظایف بسیار متفاوتی نسبت به سایر نهاد‌ها را رقم زده است.

دکتر زالی تصریح کرد: در استراتژی این دوره از ریاست دانشگاه، روابط عمومی‌ها جایگاه ممتاز و بی بدیلی دارند، در همین راستا سعی می‌شود با نگاهی واحد و در کنار همگن سازی سیاستگذارانه، فرصت‌های بیشتری در اختیار این حوزه قرار داده شود.

وی افزود: بحران کرونا بسیاری از پارادایم‌های حوزه ارتباطات و روابط عمومی را دستخوش تغییر کرده است و البته به رغم تلخ کامی‌ها، بسیاری از نقاط خلأ و آسیب‌های روابط عمومی را آشکار ساخت. کرونا به ما آموخت بیش از هر زمان دیگری برای تحقق حکمرانی خوب باید از دالان اعتماد عمومی عبور کنیم؛ مؤلفه‌ای که شالوده اقدامات مدنی است.

دکتر زالی با اشاره به بروز نوآوری و خلاقیت و کسب افتخارات برق آسا در حوزه روابط عمومی در سایه بحران کرونا، افزود: بسیاری از ظرفیت‌های متعارف این حوزه به دنبال همه گیری کرونا، رنگ باخت و اینرسی موجود، در مسیر متوازن سازی و پوسته اندازی قرار گرفت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بروز اینفودمی را نیز از دیگر چالش‌های همه گیری بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد و گفت: به دنبال مشکلات ناشی از پاندمی و شکل گیری اضطراب عمومی، با تولید بیش از حد اطلاعات و به اصطلاح اضافه بار اطلاعاتی (اینفودمی) رو به رو شدیم و این چالش به ما گوشزد کرد برای حضور در عرصه نبرد با بحران باید به هنگام بودن را مدنظر قرار دهیم.

دکتر زالی افزود: پیش از این تصور می‌شد مردم مخاطبان منفعل رسانه‌ها هستند، اما کرونا نشان داد باید از سلایق، نیاز‌ها و تقاضا‌های مخاطب به رسانه رسید. همچنین پاندمی ثابت کرد رسانه‌ها با رویکرد صرف تولید کننده، جایگاهی در پساکرونا نخواهند داشت، امروزه جامعه تولیدکنندگان محتوا گسترش یافته و رسانه‌ها باید به بعد از خبر و تحلیل محتوا فکر کنند تا در راستای بقای خود حرکت کنند. مطالبه مردم از رسانه‌ها پکیج تحلیلی در نهایت اصالت، مرجعیت، تناسب و صداقت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لکنت زدایی از زبان رسانه را ارمغان دیگری از بحران کرونا اعلام کرد و افزود: دالان همه مسیر‌های مداخله‌ای از شفافیت عبور می‌کند و کنشگران این شفافیت، رسانه‌ها هستند. البته در این مسیر حرمت‌ها باید حفظ شود و اصول اخلاق حرفه‌ای و دینی حاکم باشد.

وی با اشاره به آسیب شناسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد ایجاد همگرایی میان تصمیم سازی‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا و خواست عمومی، ما را به موفقیت برای مقابله با بحران نزدیک می‌کند و خلاف آن، نتیجه‌ای عکس دارد. همگرایی تصمیم گیری در ستاد ملی با خواست عمومی، حماسه روز طبیعت سال گذشته را رقم زد و مصداق نتیجه نامطلوب عدم همگرایی با نظر مردم، تجربه تلخ بازگشایی مدارس بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت توجه به خواست عمومی تأکید کرد و گفت: برای این منظور کسب تجربه میدانی و عملیاتی و به کارگیری از ابزار‌های روشن توسط روابط عمومی‌ها بسیار کمک کننده خواهد بود. رابطان عمومی دیده ورزان امین سیستم هستند و باید به این حوزه به عنوان کانون مرجع و ملجا نگاه کرد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟