تفاوت عوارض مسمومیت ناشی از کرونا با آلودگی هوا در چیست؟

کرونا و آلودگی هوا دارای عوارض هایی هستند که ممکن است افراد علت آن ها را با هم اشتباه بگیرند.

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا فاطمی با اشاره به این که آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه‌ای ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: علامت‌هایی همانند سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

وی افزود: آلودگی هوا می‌تواند آلرژی و بیماری‌های زمینه‌ای در مبتلایان به بیماری‌های ریوی را تشدید کند.

دکتر فاطمی با بیان اینکه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای آلرژیک دارند ممکن است آبریزش بینی شدیدتری را در آلودگی هوا تجربه کنند، خاطرنشان کرد: ممکن است تداخل بیماری‌های زمینه‌ای همانند آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد.

فوق تخصص عفونی با بیان این که سینوزیت هم میتواند ترشحات پشت حلق را در آلودگی هوا افزایش دهد، توضیح داد: این نشانه‌ها وعلائم نباید با کرونا اشتباه گرفته شود چرا که افراد دارای ریه‌های تحریک پذیر با آلرژن‌ها، ممکن است علائمی همانند سرفه و تنگی نفس که از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به کووید ۱۹ است، داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه آبریزش بینی، سوزش گلو، ترشحات پشت حلق و یا سرفه‌های تک تک می‌تواند از دیگر علایم آلودگی هوا باشد، گفت: معمولا سردردهای مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست.

وی سرگیجه، عدم توجه و فراموشی لحظه‌ای را از دیگر علایم آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلا به کرونا ایجاد می‌شود طولانی مدت است و شاید ماه‌ها زمان‌بر باشد ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می‌رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: خلطی که به علت آلودگی هوا از گلو خارج می‌شود، سیاه رنگ است، در حالی که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولا روشن است و چنانچه عفونی شده باشد، رنگ سبز متمایل به زرد دارد و سرفه‌های ناشی از آلودگی هوا و کرونا تقریبا شبیه به هم هستند.

دکتر فاطمی نسبت به قرارگیری طولانی در معرض آلودگی هوا خصوصا در افراد در معرض خطر هشدار داد و افزود: اگر چنانچه مدت آلودگی هوا طولانی و پایدار باشد، ممکن است عوارضی همانند سکته‌های مغزی را نیز در پی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این متخصص عفونی یکی دیگر از نشانه‌های کرونا را درد عضلات و قفسه سینه ذکر کرد و گفت: علامت‌های خستگی، کوفتگی و سرگیجه که نشانه‌های مشخص آلودگی هواست را با کرونا اشتباه نگیرید ضمن این که سردردهای ناشی از آلودگی هوا با مصرف مسکن‌ها بهبود می‌یابد، ولی سردردهای کرونا ممکن است به هر مسکنی جواب ندهند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟