مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز در نشست خبری با محوریت بیماری ایدز و چالش‌های دارویی این بیماری اظهار کرد: مرکز تحقیقات، آزمایشگاهی که آزمایش‌های لازم در مورد مقاومت دارویی انجام می‌دهد و همچنین کلینیک ایدز که ماهیانه ٧٠٠ بیمار مبتلا به ایدز دارد، در یک مجموعه کنار هم قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: ایران در بین کشور‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر تحقیقات و درمان بیماری ایدز حرف اول را می‌زند.

او ادامه داد: در کشور بیش از ٢٠٠ مرکز مراقبت رفتاری برای ارتباط با بیماران ایدز فعالیت میکنند که در واقع به عنوان بازوی وزارت بهداشت در تحقیقات، برنامه ریزی و سیاستگذاری درمان هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ایدز اظهار کرد: باشگاه یاوران مثبت، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در مرکز تحقیقات ایدز راه اندازی کرده‌ایم.

محرز بیان کرد: باید از فضای مجازی برای آموزش به جوانان در حوزه ایدز استفاده کنیم؛ مرکز تحقیقات ایدز آمادگی دارد تا آموزش‌های لازم را در اختیار جوانان به ویژه رییس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به ما یک سوم بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کرده‌ایم؛ در همه دنیا آمار گزارش شده و آماده تخمینی وجود دارد، در ایران بر اساس آمار تخمینی ۶٠ هزار بیمار مبتلا به ایدز داریم.

او ادامه داد: آیات عظام قم تاکید دارند که باید بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شوند و هیچ انگی به بیماران نباید زده شود، باید نگرش منفی را به مثبت تبدیل کنیم.

 

محرز تصریح کرد: ویروس HIV اصلا کشنده نیست و بیماران امید بالایی به زندگی دارند. هر روز داروهای جدید به بازار می‌آیند به طوریکه وقتی فردی به ویروس HIV مبتلا شد، می‌تواند عمر معمولی داشته باشد.

 

او بیان کرد: از مادران باردار آزمایش می‌گیرند و مبتلایان به ایدز شناسایی می شوند. با وجود اینکه هزینه آزمایش بالاست اما هزینه کمی از مادر باردار گرفته می شود. باید توجه داشت که مادران باردار و شیرده مبتلا، این بیماری را به نوزاد منتقل می‌کنند، بنابراین خانم‌های مبتلا به ایدز نباید به نوزاد خود شیر دهند. وزارت بهداشت به مادران مبتلا به ایدز شیرخشک رایگان می‌دهد.

محرز با تاکید بر اینکه کمبودی در توزیع داروی ایدز نداریم، گفت: برخی رسانه‌های معاند اعلام می‌کنند که در ایران کمبود داروی ایدز داریم؛ این موضوع اصلا صحت ندارد. اکنون نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم بلکه داروهای این بیماران تا یک سال پس از پایان تاریخ انقضا قابل مصرف هستند. سری جدید این داروها از آبان توزیع خواهد شد.بیشتر بخوانید: بیماری ایدز و مراحل ابتلا به ویروس HIV چیست؟

توزیع رایگاه داروی ایدز ویژه اتباع بیگانه

در ادامه علی دهقان منشادی، عضو مرکز تحقیقات ایدز اظهار کرد: باوجود هزینه بالای این دارو، خدمات درمانی به افراد اتباع بیگانه که مبتلا به ایدز هستند، در ایران رایگان است.

او با تاکید بر اینکه عفونت HIV کشنده نیست، گفت: با دارو و درمان‌های جدید، طول عمر بیماران افزایش یافته است و باید بیشتر مراقب سلامت بیماران مرکز باشیم.

دهقان منشادی با بیان اینکه زنان مبتلا به ایدز می توانند صاحب فرزند شوند، گفت: داروهایی که برای مادر باردار مبتلا به ایدز تجویز می‌شود، هیچ عارضه ای برای جنین ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره بسته درمانی بیماران مبتلا به ایدز، گفت: این بسته در مراکز مشاوره و مراقبت های پیشگیری از ایدز در کشور به بیماران داده می‌شود و بیماران خدمات دارو، مشاوره، واکسن، آزمایش های دوره ای و دارو رایگان می‌گیرند.

دهقان منشادی بیان کرد: رژیم درمانی بیماران مبتلا به ایدز در ایران همان رژیم درمانی خط اول دنیاست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟