به گزارش رکنا، رویا گستری متخصص پوست و مو درباره تیفوس یک بیماری پوستی همه گیر اظهار کرد: نوعی بیماری حاد پوستی بر اثر آلودگی و میکروب‌ها ایجاد می‌شود؛ البته این نوع عارضه مسری نیست و منتقل نمی‌شود؛ این عفونت ممکن است پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لوله گوارش و عضلات را درگیر کند و این نوع عارضه در کودکان به خصوص در فصول مدرسه شایع تر است.

او درباره عوامل تاثیرگذار بر تیفوس بیان کرد: عامل اصلی این نوع بیماری شپش است، باکتری‌های کوچکی که درون سلول رشد می‌کنند و موجب بیماری پوستی خواهند شد.

متخصص پوست در ادامه گفت: تیفوسی از نوع کک هم وجود دارد که معمولا از طریق موش‌ها منتقل می‌شود به این ترتیب که انسان از طریق مدفوع کک آلوده یا تنفس مدفوع آلوده خشک شده بیمار می‌شود؛ این نوع تیفوس از تیفوس شپشی خفیف‌تر است و اپیدمی هم ندارد.

او درباره نشانه‌های این نوع عارضه بیان کرد: شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم تیفوس بروز دانه‌های قرمز رنگ روی پوست، تب و لرز، سردرد، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و دل درد است که بیشتر دیده می‌شود.

ساعت15//کنه ترین دشمن پوست و مو

متخصص پوست درباره کنترل و پیشگیری تیفوس افزود: بهترین راه برای کنترل این عارضه بهداشت فردی است که شدیدا باید به آن توجه شود؛ برخی کار‌ها  اعم از استحمام و شستشوی مرتب لباس ها، سم پاشی اماکن و لباس‌های آلوده با حشره کش‌های مناسب از جمله این موارد است.

گستری تاکید کرد: اگر بیمار متوجه شپش شد نیازی نیست محل زندگی خود را از خانواده جدا کند، تنها با رعایت کردن بهداشت و جدا کردن لوازم شخصی می‌تواند جلوی این نوع بیماری را بگیرد اما اگر بیماری شدت گرفت و با درمان خانگی رفع نشد به پزشک مراجعه کنید تا از طریق دارو‌ها درمان ادامه پیدا کند البته به مدت چند هفته بیمار باید تحت نظارت باشد تا بهبودی به طور کل صورت بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟