تب کریمه تا 70 درصد موارد موجب مرگ انسان می‌شود

به گزارش رکنا، سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان، در خصوص تب کریمه کنگو اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در انسان باعث بیماری و مرگ و میر می‌شود.
وی با بیان اینکه ویروس عامل بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ درشبه جزیره کریمه در شمال دریای سیاه و بعد از آن در۱۹۵۶ در کشور کنگو واقع در آفریقا شناسایی شد، خاطرنشان کرد: به این دلیل و بخاطر علایم بیماری در انسان بنام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو معروف شد.
عاقبتی با تصریح بر اینکه در حال حاضر بیماری مذکور در کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ایران و چند کشور دیگر مشاهده می‌شود، افزود: این بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی ازجمله گاو، گوسفند، بز، سگ را آلوده می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان تاکید کرد: پرندگان نسبت به‌ این بیماری مقاوم هستند ولی به علت احتمال آلوده‌ بودن می‌توانند حامل این بیماری باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه ناقل این بیماری کنه‌های دامی هستند، گفت: راه‌های انتقال تب خونریزی دهنده کریمه نیش کنه‌های آلوده یا تماس با ترشحات و ذرات، تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا که حاوی ویروس است (بافت و ترشحات دام مبتلا در هفته اول) و تماس با خون و ترشحات آلوده افراد مبتلا در بیمارستان یا هنگام انجام آزمایشات از آنها است.
عاقبتی با تصریح بر اینکه بیماری در دام علایم مشخصی ندارد و فقط زمانی که ویروس در دام وجود دارد تب زود گذر و خفیفی ایجاد می‌کند، ادامه داد: این تب تا حدود یک هفته نیز از بین می‌رود و از این مرحله به بعد دام دیگر برای انسان و کنه‌ها آلوده کننده نیست.
مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: بیماری در انسان یک دوره کمون دو تا هفت روزه دارد. بعد از آن علایم اولیه بیماری که بسیار مشابه، درد عضلانی، سوزش چشم و حساسیت به نور و احتمالا تهوع و استفراغ و گلودرد و لکه های قرمز یا بنفش روی پوست و داخل دهان و خونریزی مغزی بوده در 15 تا 70 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.
وی با اذعان بر اینکه با اقدامات بهداشتی نظیر تهیه گوشت از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه حداقل تا ۲۴ ساعت در یخچال، استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت قرمز و تهیه گوشت‌های بسته بندی شده تحت نظارت دامپزشکی دارای مشخصات ثبت شده می توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد.
عاقبتی خاطرنشان کرد: همچنین بانوان دامدار روستایی به ویژه در زمان شیردوشی به کنه‌های موجود در سطح بدن دام توجه داشته و از دستمالی و برداشتن با دست این کنه ها خودداری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟