تشخیص باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک ظرف چند دقیقه

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی"(UC Berkeley) یک آزمایش تشخیصی ارزان توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از نمونه ادرار، باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را تنها در چند دقیقه شناسایی کند.

"لی ریلی"(Lee Riley) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: عفونت‌های مقاوم به دارو یک بیماری خاموش و همه گیر هستند پس هرچه شما سریع‌تر مصرف داروهای مناسب را شروع کنید، شانس بیشتری برای بقا دارید.

این آزمایش ساده و در عین حال فوق العاده هوشمند تنها در چند دقیقه مولکول‌های "بتالاکتاماز"(beta-lactamases) در نمونه‌های ادرار افراد را شناسایی می‌کند.

"بتالاکتاماز"، آنزیم‌هایی هستند که توسط بعضی باکتری‌ها تولید شده و باعث تخریب حلقه بتالاکتام موجود در آنتی‌بیوتیک‌های گروه بتالاکتام شامل پنی‌سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها می‌شوند.

بتالاکتاماز، آنزیم‌های خاص تولید شده توسط باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک برای مقابله با اثرات کشنده یک آنتی بیوتیک هستند.

این نخستین بار نیست که پژوهشگران آزمایشی برای تشخیص بتالاکتامازها توسعه می‌دهند، اما تفاوت این آزمایش با آزمایشات پیشین این است که این آزمایش جدید بسیار دقیق و آسان می‌باشد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی طی این مطالعه، فعالیت دو آنزیم را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این دو آنزیم می‌توانند سیگنال بتالاکتاماز را با ۴۰ هزار فاکتور، تقویت کنند.

آزمایش مذکور "DETECT" نام داشته و برای شناسایی باکتری تنها به یک نمونه ادرار نیاز دارد و در عرض چند دقیقه می‌تواند حضور بتالاکتامازها را شناسایی کند. این آزمایش نه تنها این امکان را برای پزشکان فراهم می‌کند تا باکتری بدن بیماران را شناسایی کنند بلکه همچنین پزشکان را قادر می‌سازد تا آنتی بیوتیک‌های مناسب تجویز کنند.

"نیرن مورتی"(Niren Murthy) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: آزمایش DETECT نه تنها به شما می‌گوید که چه افرادی دارای عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند، بلکه با نشان دادن میزان باکتری به شما می‌گوید که چه افرادی می‌توانند با آنتی بیوتیک درمان شوند.

پژوهشگران قصد دارند با توسعه بیشتر این آزمایش بتوانند حضور برخی دیگر از سویه‌های باکتری را نیز تشخیص دهند.

این مطالعه در مجله" ChemBioChem" منتشر شد.

منبع: ایسنا

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟