ماجرای شرکتی که با پروانه منقضی برنده مزایده شد!+اسناد

هرچند بورس در صدر فعالیت های اقتصادی مردم در اغلب کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه قرار دارد و افرادی سرمایه خود را وارد این چرخه سالم و مفید اقتصاد کشورشان می‌کنند، در ایران بازار سهام و اوراق بهادار، ماجرای متفاوتی دارد و گاه ابتدایی‌ترین اصول لازم برای صیانت از اعتماد مردم به بورس فراموش می‌شود.

به گزارش تابناک؛ بورس و ماجراهایش، یکی از دل مشغولی‌های چند سال اخیر بخش اعظمی از جامعه ایران بوده و قشرهای مختلف به فراخور میزان اندوخته و دسترنج خود، سهام شرکت‌های مختلف را با آرزوهای رنگارنگ خریداری کرده‌اند تا در کنار تضمین آینده کشور، رفاه خود و فرزندانشان را تامین کنند؛ اما متاسفانه در برخی موارد این اعتماد با عملکرد نادرست و ناقص مدیران اقتصادی رنگ باخت و موجب تقویت گرایش به بورس نشد.

در تازه‌ترین بررسی‌ها از یک شرکت بورسی مشخص شد، بنا بر استعلام صورت گرفته از سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور (ساجار)، گواهینامه برنده در مزایده شرکت "ثبهساز"، چند روز قبل از انتشار آگهی و بررسی مدارک، منقضی شده بود!

همانطور که در خبر قبلی پیرامون شرکت بهساز کاشانه تهران اشاره شد، از جمله موارد قابل توجهی که به نظر می‌رسد نیازمند بررسی دقیق تر نهادهای مربوطه است، نحوه انتخاب شرکا و پیمانکاران اجرای برخی پروژه های مهم این شرکت بورسی با نماد "ثبهساز" است.

علامت سوال بزرگ درباره واگذاری پروژه‌های ساختمانی «بهساز کاشانه» / ماجرای شرکتی که با پروانه منقضی برنده مزایده شد!+اسناد

نگاهی به لیست این شرکا نشان می‌داد، میلیارد‌ها تومان از طلب‌های شرکت به علت انتخاب شرکایی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، به حیطه وصول درنیامده و به نظر می‌رسد در این خصوص، نیاز به تجدیدنظر در مدیریت و اداره این شرکت بزرگ محسوس است؛ در حالی که همچنان، همکاری و اعطای پروژه به این شرکای بدحساب و بدهکاران چند میلیاردی، ادامه دارد! بنابراین رسیدگی به شائبه‌ها و دلایل اصرار به ادامه همکاری با این شرکای خاص، از سوی نهاد‌های مسئول سلامت بازار بورس و صیانت از سرمایه مردم ضرورت پیدا می‌کند.

ضمن آنکه واحد‌های تجاری و مسکونی شرکت، با رقم مناسب در اختیار شرکای بدهکاری قرار می‌گیرد که طلب خود را یک تا سه سال بعد، به "ثبهساز" پرداخت می‌کنند که آن هم با اما و اگر همراه است!

البته شرکت مذکور با ارسال جوابیه‌ای تاکید کرد، کلیه شرکا پس از "بررسی صلاحیت فنی و مالی" انتخاب می شوند و فرآیندی شفاف و عادلانه برای واگذاری ها وجود دارد.

همین ادعا موجب شد تا خبرنگار ما نسبت به بررسی های دقیق تر در خصوص نحوه واگذاری های پروژه‌های جدید شرکت بهساز اقدام کند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل در فرآیند انتخاب شریک یکی از جدیدترین پروژه‌های ساخت و ساز این شرکت، ابهامات و سوالات جدی وجود دارد.

علامت سوال بزرگ درباره واگذاری پروژه‌های ساختمانی «بهساز کاشانه» / ماجرای شرکتی که با پروانه منقضی برنده مزایده شد!+اسناد

طبق اطلاعیه "ثبهساز" در روزنامه همشهری مورخ ششم بهمن سال گذشته، این شرکت قصد داشته با انتخاب شریک مناسب، نسبت به ساخت مجتمع در قطعه زمین ۸۰۰ متری در یکی از مناطق مشهور شهر کرج به نام عظیمیه اقدام کند که شامل ۸ طبقه خواهد بود و زیربنای تقریبی آن ۴ هزار متر برآورد شده است.

چند هفته بعد یعنی در ۲۳ اسفندماه سال گذشته، این شرکت با ارسال نامه‌ای خطاب به مسئولان سازمان بورس، رسما اعلام کردند، شرکتی به نام "جلوه نمای آریا" برنده تشریفات مشارکت در ساخت مجتمع مسکونی فوق شده است.

اما نکته قابل تامل اینجاست که طبق استعلام صورت گرفته از سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور (ساجار) متعلق به سازمان برنامه و بودجه، گواهینامه شرکت برنده در مزایده، چند روز قبل از انتشار آگهی و بررسی مدارک، منقضی شده بوده و تا استعلام صورت گرفته در روز‌های گذشته، هنوز هم در سامانه رسمی، اعلام می‌شود این گواهی پیمانکاری تمدید نشده و از نظر قانونی، فاقد اعتبار است.

حتی اگر فرض گذاشته شود که گواهی مذکور در هفته‌های اخیر تمدید شده ـ که نشانه‌ای از آن در سامانه رسمی سازمان برنامه و بودجه دیده نمی‌شود ـ باز هم در زمان برگزاری مزایده و بررسی مدارک توسط شرکت بهساز، این پروانه پیمانکاری منقضی بوده است.

با این اوصاف، یا استعلام و بررسی خاصی از سوی مدیران شرکت بهساز برای مشخص شدن صحت و اعتبار مدارک، صورت نگرفته و یا شرط مهم داشتن گواهی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه، از نظر مسئولان "ثبهساز" فاقد اهمیت برای برنده شدن در مزایده‌های مهم این شرکت است.

همین روند و ابهامات در خصوص نحوه فعالیت شرکت مذکور است که موجب نگرانی و اعتراض برخی سهامداران درباره سرعت تکمیل پروژه‌ها و نحوه انتخاب سازندگان یا خریداران واحد‌های آن شده است تا مسئولان گروه توسعه اقتصادی تدبیر و سازمان بورس، توجه بیشتری به این موارد داشته باشند.

 

کدخبر: 799043 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟