جایگزین‌های بزرگ بیت‌کوین

نخستین آلت‌کوین، یازده سال پیش در چنین روزی یعنی هجدهم آپریل 2011 ایجاد شد و به دنبال آن، شاهد تولد کوین‌های دیگری مثل ریپل، لایت‌کوین، پیرکوین، فدرکوین، مسترکوین، کانترپارتی و اونوبتانیوم و... بودیم. نیم کوین (Namecoin) نخستین آلت‌کوینی بود که پس از بیت کوین خلق شد و به منظور ایجاد سرویس نام دامنه (DNS) مبتنی بر بلاکچین شکل گرفت. نیم‌کوین نشان داد که فناوری بلاکچین توانایی رسیدگی به موارد مختلف فراتر از سیستم‌های اقتصادی را دارد.

حالا حدود پنج هزار آلت‌کوین وجود دارد که بسیاری از آنها کاربردهای خاص خودشان را دارند. دلایل زیادی برای ایجاد آلت‌کوین‌ها وجود دارد و از آنجایی که مردم می‌توانند در حوزه رمزارزها بدون نیاز به اجازه، به توسعه پروژه‌های مختلف بپردازند، ایده‌های بی‌شماری برای ساخت پروژه‌ها و رمزارزهای جدید وجود دارد. بسیاری از پروژه‌هایی که در طول سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، به دنبال بهبود باگ‌های بیت‌کوین هستند و بسیاری دیگر، هدفی کاملا متفاوت از بیت کوین را دنبال می‌کنند.

برخی پروژه‌ها ناشناسی بهتری ارائه می‌دهند (مانند مونرو، دش و ZCash) و برخی کوین‌ها نیز یک صنعت خاص مثل سرگرمی را هدف گرفته‌اند. دارایی‌های دیجیتالی وجود دارند که به مردم امکان می‌دهند که توکن‌های خود را بسازند و همچنین قراردادهای هوشمند توسعه دهند.

گرچه بیت‌کوین پروژه‌ای بی‌نظیر به عنوان یک سیستم مالی و پولی سریع و جدید بود، اما نمی‌توان کاستی‌ها و مشکلات آن را نادیده گرفت. دلیل شکل‌گیری بسیاری از آلت‌کوین‌ها تبدیل شدن به یک جایگزین برای بیت‌کوین بوده و آنها برای پوشش دادن این ایرادها و ضعف‌ها خلق شدند و البته قابلیت‌های جدید بسیاری نیز ارائه کردند.

برخی آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های خوبی هستند، اما نوسانات بالایی در بسیاری از آنها شاهدیم و از طرفی، کوین‌هایی بدون پشتوانه نیز شکل می‌گیرند که هدفی جز کلاهبرداری ندارند. از این رو باید مراقب بود که در انتخاب آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری یا ترید، کوین‌هایی را انتخاب کرد که دارای پشتوانه و تیم قوی هستند و آینده‌ای نامشخص ندارند.

اما بعد از نیم‌کوین که نتوانست خودش را آنطور که باید ارتقا دهد، لایت کوین، پا به عرصه گذاشت و همچنان از ارزهای رمزپایه قوی این بازار است. البته مشهورترین آلت کوین، اتریوم (ETH) یا همان اتر است. در حال حاضر اتر، کاردانو، تتر، بایننس کوین و... کوین‌های دارای رتبه بالا هستند که طرفداران زیادی در بین کاربران کریپتوکارنسی دارند.

می‌توان گفت که اتریوم بستری برای بیشتر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین مانند پلتفرم‌های وام‌دهی و قرض‌دهی یا Lending، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، وام‌های فلش، ییلد فارمینگ (Yield Farming) و... است. اتریوم برای توکن‌سازی از دارایی‌های واقعی، ذخیره‌سازی امن اطلاعات، ذخیره‌سازی سوابق و... به کار می‌رود. فعالیت‌های مربوط به قراردادها، پرداخت و امور بیمه‌ای، اوراق قرضه و برخی امور مالی از جمله موارد استفاده از اتریوم در حوزه بانکی است.

بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، با اهداف مشخصی خلق شده‌اند که می‌توانند مانند بیت‌کوین چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود ببینند. برخی از آلت‌کوین‌ها از زمان تولید، توسعه یافته‌اند و به لحاظ ارزشی رشدهای بسیار زیادی داشته‌اند و حتی شاهد رشد چند هزار درصدی از زمان ایجادشان بوده‌ایم. البته در این میان باید مراقب شت‌کوین‌های فریبنده که تیم مشخصی ندارند و هر لحظه ممکن است دچار ریزش شدید قیمتی شوند هم بود. 

برای خرید بیت‌کوین، اتریوم و برخی از آلت‌کوین‌های دارای پشتوانه قوی می‌توانید به نوبیتکس، به‌عنوان اولین و بزرگترین پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران مراجعه کنید.

کدخبر: 772138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟