خودرو را بدون اتلاف وقت، بی‌دردسر و در امنیت بفروش!

شکایت از قیمت‌گذاری، کارشناسی نشدن خودرو، خرابی قسمت‌های خارج از دید و کلاه گذاشتن سر مشتری هم پای ثابت خیلی از معامله‌‌ها. خوش‌شانس می‌بودی اگر مشتری خوبی پیدا می‌کردی که هم نمی‌خواست ماشین را زیر قیمت بخرد و هم پول را به موقع پرداخت می‌کرد. اگر هم خریدار بودی باید بخت با تو یار می‌شد که ماشین قبلا تصادف نداشته باشد، قطعات اصلی موتورش تعویضی و غیر فابریک نباشد، یا به طور کل سرقتی و سندش جعلی نباشد و بعدا کارت به پلیس و دادگاه و توقیف ماشین نکشد.

با رواج اینترنت و توسعه کسب و کارها در زمینه وب، خرید و فروش ماشین هم مثل سایر حوزه‌ها دچار تحولات جدی شد؛ واسطه‌ها حذف شدند و فروشنده و خریدار با هم تبادل اطلاعات کردند. اما باز هم برخی مشکلات به قوت خود باقی بودند مثل زمان‌بر بودن فروش خودرو، قیمت گذاری‌های عجیب و بالاتر از بازار و عدم احراز اصالت مدارک ماشین و صلاحیت طرفین.

فروش سفارشی و پیشگیری از کلاهبرداری

بهناز گلرخ چند ماه پیش تصمیم گرفت ماشینش را بفروشد و برای اولین بار با روش جدیدی روبرو شد: «من ماشینم را که یک لیفان بود در سایت دیوار آگهی کرده بودم و هر روز صفحه مربوط به خودروها را چک می‌کردم. متوجه شدم بعضی از خودروها برچسب کارنامه دارند، پیگیر شدم و دیدم دیوار یک سرویس جدید به نام "فروش سفارشی" راه انداخته که خودش ماشین شما را می‌فروشد، به این شکل که اطلاعات ماشین را به کارشناسان آنها می‌دهید، خودشان می‌آیند ماشین را کارشناسی، قیمت گذاری و آگهی می‌کنند، با خریداران بالقوه حرف می‌زنند و وقتی مطمئن شدند با حضور شما قرار بازدید می‌گذارند و اگر به نتیجه رسیدید در محضر هم همراه شما می‌آیند تا مانع هرجور کلاهبرداری یا سواستفاده احتمالی بشوند. خب این برای من خیلی ایده‌ال بود چون واقعا نه وقت و حوصله سر و کله زدن با خریدارها را داشتم نه از مسائل فنی ماشین سر در می‌آوردم. بنابراین تصمیم گرفتم من هم از این روش استفاده کنم تا ماشینم را راحت تر بفروشم.»

او یک زن ۳۹ ساله و مدیر فنی آژانس هواپیمایی است و یکی از مهمترین مزیت‌های این سرویس را افزایش اعتماد به نفس زنان می‌داند: «من قبلا هم دوبار ماشین خریده و فروخته‌ام اما ناچار شدم از پدر و برادرم کمک بگیرم؛ چون فکر می‌کنم عموما زن‌ها اطلاعات فنی زیادی درباره عملکرد ماشین و خرابی آن ندارند و می‌ترسیدم سرم کلاه برود اما این دفعه کارشناسان سایت کارنامه کمک کردند خودم ماشینم را بفروشم.»

البته فروش ماشین گلرخ ۱۶ روز طول کشیده: «ناچار شدیم دو بار قیمت را پایین آوردیم؛ چون زمان انتخابات بود و همه چیز قفل شده بود و خریدار کم بود، اما در نهایت ماشین را فروختم.»

تمام فرآیند فروش خودروی شما یک امضاست

سرویس "فروش سفارشی" به دلیل نیاز مشتریان برای پر کردن این خلاء راه افتاده است؛ یعنی اطمینان کنی جایی هست که ماشین را به آن‌ها می‌سپاری و خودشان به بهترین قیمت می‌فروشند و تو فقط برای سند زدن حاضر می‌شوی.

اردوان کامیار هم برای فروش سانتافه‌اش از این سرویس استفاده کرده. او مهندس سد و سازه‌های هیدرولیکی است و می‌گوید موقعیتی در زندگیش پیش آمده بود که نیاز داشت در سریعترین زمان معامله را انجام دهد: «البته بعد از اعلام نتایج انتخابات بود و وضعیت دلار و برجام در تعلیق قرار گرفته بود و همه معاملات خوابیده بود، من به توصیه یکی از دوستانم ماشینم را در این سرویس آگهی کردم؛ اول یک میلیارد و ۴۰ میلیون، چند روز بعد یک میلیارد و ۱۰ میلیون و آخر سر ۹۷۰ میلیون فروختم.»

او درباره مهمترین مزیت این روش می‌گوید: «افرادی که کارشان خرید و فروش نیست ممکن است در پروسه معامله با مخاطبی مواجه شوند که نیتش خرید نیست و می‌خواهد دردسر و گرفتاری درست کند. وقتی به کارشناسان می‌سپارید از این نظر خیالتان راحت می‌شود. دوم اینکه خود دیوار یک بانک اطلاعاتی بزرگ است و قیمت همه ماشین‌ها را دارد، بنابراین خودش کشف قیمت می‌کند و مانع قیمت‌گذاری کاذب می‌شود. سوم اینکه چون کارشناسان دیوار خودشان با خریداران تماس می‌گیرند و ته و توی قضیه را درمی‌آورند رهگذران کنجکاو و احیانا کسانی که دنبال دردسر هستند به سمت شما نمی آیند و فقط خریدار واقعی می‌آید که این برای من مسئله خیلی مهمی بود. حوصله جوابگویی به ده‌ها تلفن و گرفتن تخفیف و سر به سر گذاشتن را نداشتم. واقعا هم این روش به من کمک کرد ماشین را خیلی زود و به قیمت نسبتا منصفانه‌ای بفروشم.»

Untitled-1

فقط راحت نفروش؛ راحت هم بخر!

اما دیوار بجز فروش سفارشی، امکان خرید سفارشی را هم برای کاربرانش در نظر گرفته است. حسین مریدی یکی از خریدارانی است که با استفاده از این روش یک پژو پارس خریده. او فروشنده لوازم خانگی است. درباره اینکه چطور با چنین سرویسی مواجه شده می‌گوید: «من اصلا نمی‌دانستم چنین سرویسی راه اندازی شده. کارشناسان دیوار با من تماس گرفتند. گفتند نماینده شخصی هستند که ماشین مورد نیاز مرا آگهی کرده بود. اطلاعات شخصی مرا گرفتند و پرس و جو کردند تا مطمئن شوند واقعا خریدارم و ماجرا برایم سرکاری نیست، بعد با فروشنده قرار گذاشتند و در زمان کوتاهی بازدید کردم و خریدم. من راضی بودم و خیلی سریع خرید و فروش انجام شد.»

در مجموع خرید و فروش سفارشی خودرو، امکانی است که سایت دیوار در اختیار کاربرانش قرار داده است. این امکان، فرصت خرید خودرو یا فروش آن را، بدون هیچ دغدغه و دردسری برای کاربران این سایت فراهم کرده است. فرصتی که اگر از جزئیات فنی خودرو یا جزئیات معامله آن سردرنمی‌آوریم و می‌خواهیم خودرویی بخریم یا خودرویمان را بفروشیم، بسیار مفید و کارآمد است.

کدخبر: 706916 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟