چالش‌های رزومه‌نویسی: آیا هیچ دستاورد قابل سنجشی نداشته‌اید؟ مشکلی نیست!

تولیدکنندگان نیز فرایندها و رویه‌هایی را برای بهبود کارایی، هزینه و بازده به کار می‌گیرند. معلمان نیز نمرات آزمون و سطح درک دانش آموزان خود را با توجه به معیارهای ملی و مدرسه کنترل می‌کنند.

ساخت رزومه کاری در وبسایت کاربوم

حال اگر شما در حوزه‌ای مشغول باشید که تعیین کمّی و قابل سنجش دستاوردهایتان تقریبا غیرممکن باشد، باید چه کنید؟ یا اگر در آخرین کار خود دستاوردهای قابل توجهی به ‌دست آورده‌ باشید اما هیچ چیزی ثبت و اندازه‌گیری نشده باشد، چه می‌کنید؟ چگونه خود و کارهایتان را در برابر صدها، اگر نه هزاران کاندیدای دیگر برای همان کار برجسته کنید؟ با این مطلب از کاربوم همراه باشید.

۱. از شواهد روایی به‌جای اعداد عینی و میزان پیشرفتتان استفاده کنید

من با بسیاری از افراد در نقش‌های خدماتی روبرو بوده‌ام که اغلب راهی برای تعیین کمیت عملکرد خود ندارند. روزی یک نماینده خدمات مشتری به من گفت که رضایت مشتری را بهبود بخشیده است. من بلافاصله از او خواستم تا این دستاوردش را کمّی کند، اما او نتوانست. من از او شاخص خالص ترویج‌کنندگان  (NPS)، نسبت‌های اندوخته سود (retention ratio) و... درخواست کردم اما او چیزی نداشت، یا درواقع اینطور فکر می‌کرد.

سپس از او پرسیدم که آیا بازخوردی از مشتری‌ها یا توصیه نامه‌ای دارد؟ بله، داشت. من از نقل قول تأثیرگذار یکی از مشتری‌ها استفاده کردم و داستان موفقیت‌آمیز او را، که قراردادی را نجات داده بود که در آن یکی از مشتری‌ها تهدید به ترک شرکت کرده بود، خلاصه کردم. این در واقع یک نمونه دستاورد قابل سنجش برای حفظ درآمد سالانه بود که از حساب مشتری حاصل شده بود. این رویکرد به او کمک کرد تا به رغم در دست نداشتن اعداد و ارقام عینی، از رقبایش متمایز شود.

۲. تخصص خود را با آموزش و تعلیم دیگران اثبات کنید

تخصص خود را با آموزش و تعلیم دیگران اثبات کنید

هر وقت که دانش خود را با یک همکار تازه‌کار یا تیم مشتریان به اشتراک بگذارید، در نزد دیگران گرامی‌تر می‌شوید و ارزش خود را ثابت می‌کنید. افراد ماهر و تحصیل‌کرده همیشه سازنده‌تر، موثرتر و کارآمدتر از افرادی هستند که چنین نیستند. اینکه که چه‌ کسی را آموزش داده‌اید، راهنمایی کرده‌اید و مربیگری کرده‌اید و همچنین اینکه آنها با چه سرعتی توانسته‌اند مسئولیت‌های بیشتری به عهده بگیرند را ذکر کنید.

اگر هنگام ترفیع گرفتن به فرد جایگزین خود آموزش‌ها و تعلیم‌های لازم را داده‌اید، در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی زیادی کرده‌اید. کارفرمایان شما هزینه جذب، استخدام و اشتغال افراد جدیدی‌ را نداشتند. پس این را در رزومه خود ذکر کنید. این تعهد شما نسبت به شرکت را نشان می دهد، شما با حذف هزینه یک کارمند جدید، بر درآمد خالص شرکت تاثیر مثبتی گذاشته‌اید.

انواع تست شخصیت شناسی کاربوم در: https://karboom.io/assessments

۳. مهارت‌های نرم خود را با نمونه‌های دقیق‌تر نشان دهید

آیا شما یک فرد با مهارت‌های تیمی بالا هستید؟ اما بقیه هم به دنبال کار هستند! پس برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما، داستانی واضح و خاص در رزومه خود تعریف کنید که به روشنی و اختصار نحوه همکاری شما با همکاران، تیم‌های مشتریان یا سایر عملکردهای داخلی تجاری را برای رسیدن به یک هدف مشترک نشان دهد.

مدعی هستید که مهارت‌های حل مسئله خوبی دارید؟ با ذکر مثالی از یک مشکل اخیر در محل کار، راه‌حلی که برای آن پیشنهاد کرده‌اید و نتایج حاصل، آن را اثبات کنید .اگرچه ممکن است نتوانید نتایج را کمّی کنید، بالاخره کارها را تا موعد تحویل داده‌اید، تعارض‌ها و اختلافاتی را که حل کرده‌اید و یا خطاهایی را اصلاح کرده‌اید.

بهترین رزومه‌ها آنهایی هستند که دارای دستاوردهای قابل اندازه‌گیری و سنجش باشند. معمولاً راهی وجود دارد که بتوانید کاری را که انجام می‌دهید را با نتیجه نهایی و سود خالص شرکت ارتباط دهید. با این حال، اگر اعداد و ارقامی در دسترس شما نیست، تاکتیک‌هایی که ذکر شد همچنان می‌تواند شما را در موقعیت یک کاندیدای قدرتمند در یک بازار اشتغال رقابتی قرار دهد.

کدخبر: 644839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟