قیمت مرغ شب یلدا چقدر است ؟

به گزارش رکنا، در آستانه شب یلدا ، محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات قیمت و آرامش حاکم بر بازار مرغ خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۲ هزار و ۹۳۵ تومان است.

قیمت جوجه یکروزه

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه نسبت به روزهای اخیر نوسان جزئی داشته است، افزود: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۶۵۰ تومان است.

کمالی سروستانی درباره آخرین جزئیات توزیع نهاده با نرخ مصوب بیان کرد: طی سه هفته اخیر، ۳ نوبت نهاده در سامانه بازارگاه اعلام شد که تعدادی از مرغداران که جوجه ریزی کرده بودند، توانستند نهاده دریافت کنند و تعدادی هم‌کماکان به دلیل مشکلات سامانه، تاخیر در ارسال نهاده داشتند که همین‌امر‌موجب شده تاکنون نهاده ای از این محل دریافت نکنند، اما در مجموع توزیع از طریق سامانه بازاگاه منجر به آرامش بازار شده است.این مقام مسئول قیمت مرغ در شب یلدا را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به توصیه پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت مبنی اجتناب از دورهمی و مهمانی ها بعید است که بازار ملتهب شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه استمرار توزیع در نهاده، ثبات قیمت مرغ را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: گرچه درصدی از توزیع نهاده با نرخ مصوب نمی توان اعلام کرد، اما مسئولان وزارت جهاد اذعان می کنند که ۱۰۰ درصد نهاده مرغدارانی را که جوجه ریزی کردند، تامین می کنند. تاخیر در ارسال نهاده ناشی از مشکلاتی همچون سامانه قرنطینه است‌.

کمالی سروستانی ادامه داد: در سامانه بازارگاه تنها حواله و سهمیه دریافت نهاده داده می شود، از این رو ممکن است توزیع نهاده زمان بر باشد.

قیمت مرغ در بازار

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره تاثیر عرضه مرغ گرم و منجمد در بازار گفت: با توجه به آنکه میزان عرضه مرغ گرم و منجمد دولتی کم نبوده، در کاهش قیمت مرغ در بازار آزاد تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: پشتیبانی امور دام از مرغدارانی‌که نهاده با نرخ مصوب دریافت کرده اند، مرغ خریداری می‌کند. اما مرغداران معتقدند که مرغ هایی که در شرایط فعلی روانه بازار می شود ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده هایشان از بازار آزاد به دلیل عدم‌تامین نهاده از سوی دولت تامین شده است.

به گفته کمالی سروستانی، افزایش نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا در آبان و عدم تغییر در قیمت مرغ از مهر به بعد موجب اعتراض شدید مرغداران شده است که با ادامه این روند ممکن است میزان جوجه ریزی کاهش یابد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آینده جوجه ریزی گفت: میزان توزیع نهاده با نرخ مصوب تنها جوابگوی ۴۰ روز نیاز مرغدار است که علاوه بر این موضوع تولید کنندگان بر کاهش کیفیت نهاده و گرانی ریزمغذی، واکسن و مکمل و... بحث دارند که در نهایت موجب شده میزان گوشتی که از ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه مرغ بدست می آید، کافی نباشد.

وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۷۰۰ تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم را ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به زیان های اخیر مرغداران، اگر دولت بر قیمت های فعلی پافشاری کند، آینده صنعت مرغداری در معرض خطر قرار می گیرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره اینکه انحصاری در واردات نهاده‌های دامی هست یا خیر؟، بیان کرد: با وجود آنکه ۱۰ واردکننده در ارتباط با نهاده‌های دامی، ۸۰ درصد واردات را انجام‌ می دهند، از این رو به نحوی می‌توان گفت که انحصار در واردات وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده دامی، دولت باید از ۲ جانب حمایت‌های لازم را داشته باشد به طوریکه با حمایت از تولیدکننده اجازه ندهد قیمت بالا رود چرا که در شرایط فعلی مرغداران برای تامین نهاده مشکلات زیادی دارند که این امر تولید را بشدت آسیب پذیر کرده است.

قیمت هر کیلو کنجاله سویا

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۵ هزار تومان و ذرت را۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرغداران نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارند، گفت: هم اکنون ۲۳ هزار مرغدار مشغول تولید مرغ هستند که به هیچ عنوان انحصار قیمت را در اختیار ندارند و کشتارکننده‌های مرغ در بازار نقش اساسی دارند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: اگر روال توزیع نهاده دامی و مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب ادامه یابد، روند نزولی قیمت مرغ در بازار ادامه دار خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آینده بازار مرغ به نهاده های دامی بستگی دارد، تصریح کرد: با تامین ذرت و کنجاله مورد نیاز با نرخ مصوب، تولیدکنندگان مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟