آب و گاز رایگان برای چقدر مصرف؟

به گزارش رکنا، معاون اول رئیس جمهور مصوبات هیئت وزیران را در خصوص تخفیف صد درصدی صورت حساب گاز و آب مشترکان کم مصرف ابلاغ کرد.در ابلاغیه مربوط به تخفیف صد درصدی صورت حساب گاز مشترکان کم مصرف آمده است: این حکم شامل گاز بها و کلیه هزینه های مرتبط با آن (مالیات،‌ عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) بوده و صرفاً شامل سکونتگاه های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه های عشایری می شود. بر این اساس، سقف الگوی کم مصرفی بر حسب متر مکعب در ماه به شرح جدول است:

مطابق تعاریف موجود، ایام سرد سال برای محاسبه تعرفه ماه های سرد، به 16 آبان تا 15 فروردین سال بعد و ایام گرم برای محاسبه تعرفه ماه های گرم از 16 فروردین تا 15 آبان ماه اطلاق می شود. همچنین طبق اطلاع کسب شده، مشهد در اقلیم 2 و تهران در اقلیم 3 قرار دارد. مصوبه هیئت وزیران با تاکید بر این که گاز بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد، تصریح کرده است: مشترکان با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا برای اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد،‌ به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر و در مصوبه هیئت وزیران برای تخفیف صد در صدی صورت حساب آب و فاضلاب مشترکان کم مصرف، الگوی کم مصرفی، بدین صورت تعریف شده است: مصرف تا یک سوم الگوی «موضوع تبصره-4- ماده -1- قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب 94» در این زمینه نگاهی به جدول تعرفه های آب شهری در سال 99 نشان می‌دهد الگوی ماهانه مصرف آب 18 متر مکعب است. بنابراین می توان گفت مشترکانی که در ماه تا 6 متر مکعب آب مصرف می کنند، صورت حساب آب و فاضلاب آن ها مشمول تخفیف صددر صدی می شود.این مصوبه نیز مانند مصوبه مشابه در بخش گاز، با تاکید بر این که آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد، به مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت داده تا برای اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آب آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد،‌ افزایش می‌یابد. بر اساس مصوبه مذکور، تخفیف صد درصدی بهای آب، صرفاً شامل سکونتگاه‌های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی می‌شود. واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه های غیر دایم نظیر باغ ، ویلاها و خانه باغ ها مشمول این تخفیف نخواهند شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟