در تابستان خاموشی خواهیم داشت؟ / وزیر نیرو پاسخ داد

به گزارش رکنا، رضا اردکانیان با حضور در برنامه نگاه یک درباره وضعیت مصرف آب و برق در کشور گفت: اگر آمار حدود 15 سال اخیر را بررسی کنیم در هر سال به طور متوسط اوج بار نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: از دو سال گذشته برنامه مدیریت مصرف را شروع کردیم و در تابستان 97 موفق شدیم 5 درصد رشد را به زیر 3 درصد کاهش دهیم و در تابستان گذشته به 1 درصد رساندیم و نتیجه این برنامه خاموشی صفر در تابستان 98 بود.

وی افزود: در صنعت برق هدف گذاری‌های متعددی از جمله افزایش تولید انرژی داریم که هر ساله حدود 1 میلیون مشترک جدید به آن اضافه می‌شود.

اردکانیان گفت: در قبال افزایش انرژی، امکان صادرات و انجام تعهدات در قرارداد‌های تبادل انرژی را داریم که منبع ارزی برای صنعت برق محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف صنعت برق کاهش اوج بار است به گونه‌ای که در تابستان خاموشی نداشته باشیم و برنامه افزایش انرژی و صادرات را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو گفت: امسال به نقطه‌ای نرسیدیم که اعلام کنیم اوج بار 99 سپری شده است و با احتمال زیاد امسال اوج بار نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد.

وی افزود: در بخش خانگی حدود 400 مگاوات با کمک شرکت‌های دانش بنیان مدیریت کردیم.

او ادامه داد: در سال گذشته حدود یکصد و 20 هزار تفاهم نامه با بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور قبل از فصل گرما به امضا رساندیم که از این محل 350 میلیارد تومان پاداش به این بخش‌ها تعلق گرفت و امسال تعداد تفاهم نامه‌ها به 294 هزار رسیده است.

بهره برداری از 250 طرح تا پایان سال

وزیر نیرو گفت: تا پایان امسال قرار است 250 پروژه را با سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.

اردکانیان درباره خاموشی در مناطق جنوبی کشور گفت: صنعت برق اولین بار در سال 98 موفق به کسب دستاورد‌های خوبی از جمله تک رقمی کردن تلفات انرژی در شبکه توزیع بود و همچنین به رشد اوج بار تا 1 درصد و در سهم نیروگاه‌های غیرمتکی به سوخت‌های فسیلی به 25 درصد رسید.

وی افزود: در حال حاضر صد‌ها هزار دستگاه ترانس دارای عمر‌های طولانی می‌باشد که باید سرمایه گذاری جدی در شبکه‌های انتقال و توزیع داشته باشیم.

وزیر نیرو تأکید کرد: زمانی که تابستان با گرمای مستمر داریم طبیعی است که این فشار موجب اختلال در بخشی از نقاط ضعف شبکه می‌شود و قطعی‌های محدود را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: اولویت ما مصارف داخلی است و بخشی از تعهداتمان برای صادرات از محل واردات تأمین می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مشکلات فرسودگی شبکه انتقال و توزیع مرتبط با توانایی فنی نیست افزود: مشکل در منابع مالی می‌باشد و کشور ما بسیار توانمند و صنعت برق کشور متکی به خودش است و در حال حاضر در جوامع شهری ما سطح پوشش صد درصد و در جوامع روستایی 99 و 7 دهم درصد است.

وی ادامه داد: بدون احتساب قیمت سوخت، هر کیلو وات ساعت انرژی حدود یکصد و 40 تومان هزینه دارد و دریافتی‌ها به طور متوسط 50 درصد قیمت تمام شده است.

اردکانیان افزود: صنعت برق حدود 45 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار و در همین حدود به پیمانکاران، سازندگان و عرضه کنندگان برق در بخش خصوصی بدهکار است.

وی تأکید کرد: در صنعت کشور واحد‌های بزرگی داریم که در سال بیش از 20 هزار میلیارد تومان سودآوری دارند و بخش بزرگی از این سود را از یارانه وسیع انرژی حاصل می‌کنند و می‌توانیم از منابعی که از این صنایع دریافت می‌کنیم در بازسازی شبکه انتقال و توزیع، استفاده از کابل‌های خود نگهدار در شهر‌ها استفاده کنیم.

وزیر نیرو درباره بازنگری در پرداخت یارانه هم گفت: در دو ماه آینده که تدوین لایحه بودجه 1400 را داریم فرصت خوبیست تا با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کاری برای بودجه مبنی بر حمایت واقعی از بخش‌های ضعیف و نیازمند با رعایت اصول پرداخت یارانه منطقی در نظر بگیریم.

وی افزود: ما به اتکا عملکرد سال گذشته و پویش هر هفته الف ب ایران موفق به انجام 227 پروژه بزرگ آب و برق در شش ماهه دوم سال با سرمایه گذاری بیش از 33 هزار میلیارد تومان شده ایم و تا پایان امسال قرار است 250 پروژه را با سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم که از این تعداد حدود 200 پروژه ساخت و ساز است که 9 سد افتتاح و 9 سد آبگیری می‌شود و همچنین 18 نیروگاه حرارتی به مدار اضافه و 12 تصفیه خانه آب و 18 تصفیه خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: هزار و 700 روستا امسال به شبکه آب سالم و پایدار متصل خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه 50 پروژه "ساز و کار " تعریف کردیم هم گفت: این پروژه‌ها موجب گردش مناسبتر امور در صنعت آب و برق می‌شوند و خدمت رسانی به مردم، پاسخگویی و کوتاه کردن مسیر‌های اداری را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: یکی از این 50 پروژه مربوط به بیمه حوادث در اثر نوسانات برق و آسیب دیدن لوازم خانگی است و طبق قانون از هر مشترک 50 ریال به عنوان سهم بیمه دریافت می‌شود.

او ادامه داد: امسال سامانه بیمه مشترکین را راه اندازی کردیم و مشترکین هر نوع اختلالی در وسایل برقی هم در واحد‌های تجاری یا بخش خانگی رخ دهد می‌توانند از طریق تلفن همراه در این سامانه اعلام خسارت کنند و بلافاصله اقدام به پرداخت خسارت از طریق شرکت‌های بیمه خواهیم شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در هفت سال دولت به طور متوسط هر 30 روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر 50 روز یک سد بزرگ ملی و هر 60 روز یک تصفیه خانه آب به مدار بهره برداری رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه صنعت برق ایران در منطقه از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نخست را دارد هم افزود: در دنیا رتبه چهاردهم را داریم و به سمت تنوع بخشی به منابع انرژی حرکت می‌کنیم و در حال حاضر حدود 16 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و تا پایان دولت به حدود 20 هزار مگاوات خواهد رسید و 25 درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوخت‌های غیر فسیلی است.

وزیر نیرو ادامه داد: حدود 58 درصد کل خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است و شرکت‌های بزرگ ایرانی در قاره آفریقا و آمریکای لاتین برنده مناقصه‌ها می‌شوند و منابع انسانی بسیار خوبی در این صنعت فعال است.

وی افزود: در صنعت برق به میزان زیادی عدم اتکا به بودجه دولت داریم و بیش از 60 درصد نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

او ادامه داد: امسال تاکنون بیش از 40 پروژه را با سرمایه گذاری 35 هزار و 600 میلیارد تومان افتتاح کردیم و بقیه طرح‌ها بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان سال انجام خواهد شد.

اردکانیان درباره موضوع هر خانه یک نیروگاه هم گفت: در بخش خانگی به مشترکین پر مصرف تا حد الگو، برق را تأمین می‌کنیم و کمک خواهیم کرد که پشت بام منزل را برای استفاده سلول‌های خورشیدی به کار ببرند و از برق تولیدی آن بهره برده و در صورت عدم نیاز وزارت نیرو خریداری می‌کند.

وزیر نیرو درباره اجرای غیر رسمی توافقنامه پاریس گفت: ما به دنبال منافع ملی کشور هستیم و آنچه که برای ما مطرح است استفاده حداکثری از منابع انسانی کشور، حرکت در سمت کاهش هدر رفت ها، کاهش اوج بار، کاهش تلفات برق در شبکه و همچنین کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های آبرسانی است.

وزیر نیرو بیان کرد: اگر واحد تولیدی بدون توافقنامه و هماهنگی دچار کاهش و یا قطع انرژی شده با شماره تلفن 81606600 و یا 121 تماس گرفته و اطلاعات دقیق بدهند تا پیگیری شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیأت وزیران سازمان‌های دولتی باید نسبت به سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند و در تهران حدود 250 اکیپ در پایان ساعت اداری به همه سازمان‌ها سرکشی می‌کنند و اگر دستگاه‌های سرمایشی روشن باشد اقدام به قطع برق آنجا می‌کنند.

اردکانیان با اشاره به اینکه سال آبی خوبی داشتیم گفت: حدود 311 میلی متر بارندگی داشتیم و به نسبت متوسط 50 ساله، 28 درصد از میانگین 50 ساله بالاتر بودیم.

او ادامه داد: همانطور که دو سال خشک پیاپی موجب ورود به چرخه خشکسالی نمی‌شود دو سال‌تر پیاپی هم به منزله ورود به چرخه‌تر سالی نیست.

وی افزود: باید در سال‌های تر، ظرفیت‌های لازم برای نگهداشت سیلاب‌ها در کشور را فراهم کنیم و رودخانه‌ها رو لایروبی کرده و به مهندسی رودخانه بپردازیم و مصرف آب رو بهینه کنیم و همچنین کشاورزی را با دقت بیشتری انجام داده و کشت‌های گلخانه‌ای را افزایش دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: ما سرمایه گذاری بزرگی در توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور انجام داده ایم و تا پایان دولت سد‌های مرزی که در مدار بهره برداری هستند به 73 سد در 12 استان مرزی کشور خواهد رسید.

وی درباره مشکل آبرسانی به برخی روستا‌های کشور و همچنین بخش غیزانیه گفت: در کشور 20 میلیون و 500 هزار هموطن روستایی در حدود 60 هزار روستا داریم که حدود 10 درصد این روستا‌ها با مشکل آبرسانی مواجه هستند.

اردکانیان ادامه داد: میانگین دسترسی جامعه شهری به آب سالم و بهداشتی در دنیا 85 درصد و در ایران حدود 97 درصد می‌باشد و همچنین میانگین دسترسی جامعه روستایی به آب سالم و بهداشتی در دنیا 53 درصد و در ایران حدود 83 درصد است.

وی افزود: بخشی از مشکلات غیزانیه حل شده و تا پایان تابستان این مشکل به طور جدی برطرف می‌شود.

وزیر نیرو درباره مشکل آب در تبریز هم گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا بین 7 تا 40 درصد افزایش مصرف آب داشتیم و تبریز از جمله شهر‌های پر مصرف بوده و مشکل آب تبریز در روز‌های آینده رفع خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟