نگرانی از شکسته‌شدن رکورد مصرف گاز/ نصف مصرف اروپا گاز تولید می‌کنیم

به گزارش رکنا، به نقل از تسنیم، محمد مشکین‌فام با بیان اینکه همه سکو‌های پارس جنوبی هم‌اکنون در مدار تولید قرار دارند و وقفه‌ای در تولید وجود ندارد، گفت: در پارس جنوبی 630 میلیون مترمکعب گاز در روز تولید می‌شود.

وی با اشاره به نصب سکو‌های جدید در سال جاری در میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: به‌دنبال آن هستیم که سکو‌های جدیدی که نصب شده است به‌زودی وارد مدار تولید شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تا دو هفته آینده سکوی B24 در مدار تولید قرار می‌گیرد.

مشکین‌فام از سکوی D14 به عنوان آخرین سکوی فاز 14 برای نصب و بهره برداری یاد کرد و گفت: این سکو هم اکنون به محل استقرار حمل شده است و منتظر بهبود شرایط جوی هستیم تا این سکو نیز در موقعیت نصب شود تا بر این اساس کل 4 سکوی فاز 14 وارد مدار تولید، و بخش دریایی این فاز تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه نزدیک به 70 درصد گاز مصرفی کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: همکاران ما در شرکت نفت و گاز پارس شبانه‌روز تلاش می‌کنند که در این فرایند وقفه‌ای ایجاد نشود.

وی با توجه به مصرف بسیار بالای گاز کشور در بخش خانگی گفت: هر سکوی پارس جنوبی تقریباً گاز یک استان را در کشور تأمین می‌کند؛ به‌طور مثال گاز مصرفی استان مازندران برابر با 35 میلیون مترمکعب در روز است و سکویی که 28 میلیون مترمکعب در روز تولید دارد، بخش عمده‌ای از مصرف استان را پوشش می‌دهد و از این منظر برای ما حیاتی است که هیچ یک از سکو‌ها از مدار تولید خارج نشوند و در صورت توقف تولید به‌دلیل شرایط عملیاتی، این آمادگی وجود دارد که در اسرع وقت مجدداً سکو را وارد مدار تولید کنیم.

مشکین‌فام از شکسته شدن رکورد مصرف گاز در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که منابع هیدروکربنی ما محدود است و اینکه هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود، خوب نیست، بنابراین باید مکانیسمی به‌منظور کنترل این رویه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تولید روزانه ما از میدان مشترک پارس جنوبی برابر با نصف مصرف روزانه گاز در اروپاست، اگر بنا باشد به این ترتیب پیش برویم و هرچه تولید می‌کنیم، مصرف شود، قطعاً در سال‌های آینده با چالش مواجه خواهیم شد؛ بنابراین ضمن دعوت از عموم مردم و هموطنان عزیز برای مصرف بهینه گاز، امیدواریم تدبیری اتخاذ شود تا این مصرف با یک مکانیسم ویژه کنترل شود تا در آینده این رویه مشکلی ایجاد نکند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟