چاهی که سارقان برای مردم پردیس می کنند

در چند ماه اخیر تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد سرقت درب منهول فاضلاب در خیابان‌های شهر پردیس و فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ مسکن مهر و صدها مورد سرقت مشابه از مجتمع های مسکونی این شهر گزارش شده است و این آمار همچنان افزایش می یابد.

این در حالی است که عابران، موتورسواران و رانندگان خودروهای سبک و سنگین، شب هنگام در معابر تاریک شهر دید مناسبی ندارند و هنگام عبور از روی منهول‌های بدون درب، ناگهان به داخل چاله دهانه گشاد آن سقوط می‌کنند. نتیجه این وضعیت، بروز حوادث فراوان برای شهروندانی است که با دست و پای شکسته روانه بیمارستانها می شوند و خرابی موتور و خودروی آنها گرفتاری های بسیار ایجاد می کند.

در چنین شرایطی، برخی از مجتمع ها، با قراردادن چوب، یونولیت، صندلی شکسته و یا کارتن خالی میوه روی دریچه بدون درب منهول، روی گودال را می پوشانند، غافل از اینکه سقوط اجسام یاد شده به داخل چاه در دراز مدت منجر به گرفتگی فاضلاب مجتمع مسکونی می‌شود و تردد در مسیرها را نیز با مشکل مواجه می سازد.

از سوی دیگر، خرید مجدد درب منهول در مجتمع های مسکونی به دستگاه‌های خدمات رسان شهر ارتباطی ندارد و هزینه تعویض آن بر عهده ساکنین است. این امر به خودی خود، دشواریها در این زمینه را افزایش داده است.

دردسرهای مردم

شهرستان پردیس با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد و به دلیل بهره برداری روزافزون از فازهای مسکن مهر آن، هر روز بر شمار این جمعیت اضافه می شود.

«فرزانه معروف» مدیر یکی از مجتمع های مسکونی در فاز ۳ شهر پردیس به خبرنگار ایرنا گفت: سرقت دریچه‌ها همه ما را گرفتار کرده است. از یکسو، به دلیل فقدان امنیت در این زمینه، ساکنان مجتمع برای پرداخت هزینه دریچه منهول مقاومت می‌کنند و از سوی دیگر، بی توجهی به خرید دریچه منهول مشکلات جدی برای عابران و شهروندان ایجاد می کند.

وی افزود: پس از هر بار سرقت دریچه، برای خرید درب منهول باید به اداره آب و فاضلاب شهر پردیس مراجعه کنیم و با هزینه ساکنان، درب منهول فاضلاب را به قیمت بازار آزاد بخریم و هزینه نصب آن را نیز به کارشناسان اداره آب و فاضلاب بپردازیم بدون آنکه هیچ ضمانتی برای سرقت نشدن آن باشد.

«آرزو ورامینی» مادر یک دانش‎آموز پیش دبستانی نیز ضمن گلایه از سرقت های مکرر درب منهول فاضلاب مجتمع مسکونی شان گفت: هفته گذشته فرزندم برای برف بازی به حیاط مجتمع رفته بود و من از پنجره آپارتمان بازی او را تماشا می‌کردم. ساکنان روی چاله دریچه منهول فاضلاب درب موقت گذاشته بودند اما فرزندم در حین برف بازی سرخورد، دریچه موقت به راحتی از جا در آمد، پسرم داخل چاله افتاد و پایش از دو ناحیه شکست.

پاسخ مسئولان

رئیس اداره آب و فاضلاب پردیس با تایید این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: سرقت هر یک از درب های منهول ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به اداره آب و فاضلاب هزینه تحمیل می کند و این هزینه فقط برای نصب دریچه است اما اگر سارقان برای خارج کردن دریچه ها، بتن را هم تخریب کرده باشند، این هزینه ها افزایش می یابد.

اسدالله سلطان محمدی افزود: برای جلوگیری از این وضعیت، اخیرا به جای چدن از ماده کامپوزیت در ساخت دریچه ها استفاده کرده ایم اما متاسفانه سارقان از رینگ فلزی دور درب منهول کامپوزیت هم نمی‌گذرند.

وی خاطرنشان کرد: دزدان دریچه های فاضلاب را تخریب می کنند تا فقط رینگ فلزی را از کامپوزیت جدا کنند و به فروش برسانند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان پردیس گفت: گزارش سرقت ها به نیروی انتظامی شهرستان ارسال شده اما تاکنون پاسخی دریافت نکردیم.

فازهای جدید؛ بهشت دزدان

مدیر خدمات شهری شرکت عمران شهر جدید پردیس هم با بیان اینکه بیشترین میزان سرقت دریچه های آب و فاضلاب را در فازهای جدید مسکن مهر داشتیم، اظهارداشت: در فازهای جدید مسکن مهر تعداد ساکنان کمتر است و به همین دلیل، سرقت های بیشتری انجام می‌شود.

سیدحامد سید جوادی ادامه داد: تاکنون تمامی درب های منهول فاضلاب در فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱یک بار سرقت شده اند و پیمانکار مجدد آنها را نصب کرده است.

وی با اشاره به جنس درب منهول اظهار داشت: در ابتدای کار ساخت واحدهای مسکن مهر و زیر ساخت های عمرانی، جنس دریچه‌های منهول فاضلاب چدنی و فلزی بود که به منظور پیشگیری از سرقت، با استفاده از سیمان و چند رشته میلگرد برای منهول ها درب‌های ضد سرقت ساخته شده است.

سیدجوادی تصریح کرد: میلگرد به کار رفته در دریچه های جدید، ارزش تخریب ندارد و به سختی از سیمان جدا می‌شود .

درخواست اورژانس پردیس از سارقان

رئیس اورژانس شهرستان پردیس هم با تاکید بر حادثه ساز بودن سرقت دریچه های آب و فاضلاب اظهار داشت: از سارقان درخواست می کنم با توجه به عواقب حادثه ساز، این کار را انجام ندهند چون متاسفانه برخی از این حوادث عواقبی جبران ناپذیر دارد و گاه، منجر به فوت افرادی می شود که در این چاله ها می افتند.

نادر شایان توضیح داد: خودرو یا موتور سیکلتی که با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر حرکت می کند، به محض مشاهده این چاله ها، ناچار است ناگهان ترمز کند، تغییر مسیر دهد یا در چاله بیفتد که در هر حال، بسیار خطرآفرین است و به سرنشینان آنها به شدت آسیب می زند.

وی افزود: حتی عابران پیاده نیز ممکن است شب هنگام یا حتی روز، در این چاله ها بیفتند و آسیب ببینند.

به عقیده رییس اورژانس پردیس، احتمالا بسیاری از سارقان از عواقب این کار خود بی خبرند وگرنه، اینگونه رفتار نمی کردند.

شایان در این زمینه از دستگاه‌های متولی خواست هر چه سریعتر برای این مساله در شهر پردیس تدبیری بیندیشند تا شاهد حوادثی از این دست نباشیم.

وی با این حال آمار دقیقی از کسانی که بر اثر این حوادث آسیب دیده و به اورژانس مراجعه کرده اند، ارایه نداد.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان پردیس هم سرقت درب منهوب فاضلاب در این شهرستان را تایید کرد اما گفت که این مساله فقط مختص شهرستان پردیس نیست و در سایر شهرهای کشور نیز رخ می دهد.

نوید عباسی در این زمینه خواستار مساعدت دستگاه‌های انتظامی و قضایی برای پیشگیری و جلوگیری از این مشکلات شد.

معاون فرماندار پردیس به خبرنگار ایرنا گفت: سرقت دریچه‌های منهول برای شهروندان خطرات زیادی در پی دارد و بر اساس مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های متولی مقرر شده است دریچه‎های چدنی با نوع کامپوزیت و سایر مواد استاندارد مشابه تعویض شود تا انگیزه‌ سرقت برای افراد از بین برود.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از بروز حوادث احتمالی برای عابران و موتور سواران تصریح کرد: دستگاه‌های متولی باید دریچه‌های به سرقت رفته را در اسرع وقت تامین و جایگزین کنند تا خطرات جانی برای شهروندان نداشته باشد.

اما در حالی که تقریبا همه مسئولان ذیربط در شهرستان پردیس، سرقت دربهای منهول فاضلاب را تایید می کنند و به دنبال یافتن راهکارهایی برای حل این مشکل هستند، سرهنگ غلامرضا حسنوند فرمانده نیروی انتظامی شهرستان پردیس چنین مساله ای را رد می کند.

سرهنگ حسنوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ما تاکنون هیچ گزارشی از سرقت درب منهول آب یا فاضلاب در سطح شهرستان از دستگاه ها دریافت نکرده ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟