چشم انداز بورس پس از انتخابات و انتظارات بازار سرمایه از رئیسی

بورس امروز شنبه 5 تیر ماه در آغاز معاملات بارشد 20 هزار و 700 واحدی در سطح یک میلیون و 233 هزار واحد قرار گرفت. امروز با سبزپوشی بورس ، هر سه شاخص رشد چشمگیری را ثبت کرد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز هم توانست این روند صعودی را حفظ کند.شاخص کل هم‌ وزن بورس امروز نیز با رشد 4 هزار واحدی به 380 هزار و 903 واحد رسید. فرابورس نیز به 17 هزار و 767 واحد را ثبت کرد. به نظر می رسد روزهای خوب به بازار بورس بازگشته است.

به گزارش اقتصادی رکنا، با سبزپوشی بورس امروز، به نظر می رسد شرایط برای رشد شاخص ها فراهم شده باشد. این روند تقریبا یک هفته است ادامه دارد. اما چه عواملی باعث می شود که بازار سرمایه بتواند از خصوصیات طبیعی خود بهره ببرد؟ چه عواملی باعث می شود این روند دستخوش تغییراتی قرار بگیرد که نهایتا به بازار ارتباطی ندارد؟ دولت آینده چطور می تواند به بازار سرمایه کمک کند؟ چه پیش بینی از بورس می توان برای روزهای آتی ارائه داد؟

در این خصوص گفتگوی اختصاصی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

این کارشناس بازار سرمایه در ابتدا گفت: شرایط بازار سرمایه یک هفته است که رو به بهبود است. دلیل این تغییر هم این است که ابهام انتخابات رفع شده و چشم انداز تا حدودی مشخص شده است. بنابراین اقتصاد تا حدی قابل پیش بینی و برنامه ریزی شده است و تحلیل گران شروع به خرید سهام کرده اند. اما درباره ارزندگی سرمایه بحثی وجود ندارد. چند ماهی است که تاکید می کنیم سرمایه ارزنده است. چون گزارش های 12 ماهه که از شرکت ها منتشر می شود، واقعا شرایط فوق العاده است. به نظر من بازار کم کم آن عقب ماندگی خود را باید جبران کند. به ویژه به دلیل این گزارش های خیلی خوب شرکت ها، به دلیل قیمت های جهانی و امیدوارم این ورود پول و آشتی پول با بازار سرمایه ادامه پیدا کند.

انتظارات بازار سرمایه از دولت آینده

صمدی درخصوص انتظارات بازار سرمایه از دولت آینده گفت: انتظارات کاملا مشخص است. بارها تکرار شده است. اول حذف قیمت گذاری دستوری در تمامی صنایع است. دولت آینده باید دست از قیمت گذاری دستوری به اقتصاد بردارد. دوم اقتصاد باید قابل پیش بینی شود. یعنی وقتی آذر ماه زمان تسویه بودجه رسید، بازار دچار ترس و نگرانی نشود. نگران این نباشد که قیمت های سوخت، قیمت حق انتفاع معادن و مالیات دستکاری شود و باعث شود که بازار سرمایه متذلذل شود. دستکاری بازار نه تنها بازار سرمایه بلکه اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: باید کاری کنند که اقتصاد حداقل برای یک چشم انداز 5 تا 10 ساله قابل پیش بینی باشد. این مساله خیلی مهم است. یعنی این که تمام متغیرهای کلان در بودجه دستکاری نشود. مانند مواد اولیه همچون سوخت یا تغییرات قوانین، این موارد دستکاری نشود. تا کی می خواهند اقتصاد را دستکاری کنند. قوانین را به طوری مصوب کنند و بچینند که حداقل 5 تا 10 سال تکلیف صنایع و سرمایه گذارها مشخص باشد. به این ترتیب قطعا سرمایه گذاری و تولید در کشور افزایش پیدا می کند.

هر چقدر تنش در کشور کمتر شود، مردم تمایل کمتری به سفته بازی دارند

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: نکته دیگر نرخ بهره بانکی است. نباید نرخ بهره بانکی حتی به سود تولید نزدیک بشود. یعنی همواره نرخ بهره بانکی باید زیر تولید باشد. یعنی باید آنقدر پایین باشد که مردم مجاب شوند و به سمت تولید گرایش پیدا کنند به سمت سرمایه گذاری بروند. وقتی سود بهره بانکی 20 درصد است، چه کسی سراغ تولید می رود. با این همه دغدغه و قوانین دست و پاگیر مالیات و فشار و استرس هیچ کس به سمت تولید و سرمایه گذاری نمی رود. اما وقتی نرخ بهره بانکی یک عددی باشد که برای کسی صرف نکند که پولش در بانک بماند، به طور یقین به سمت تولید گرایش پیدا می کند. دولت می تواند از طریق مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای غیر مولد مثل زمین ، مسکن و خودرو که کالاهای مصرفی مردم هستند، پول را به سمت سرمایه گذاری و تولید هدایت کند.

صمدی در آخر گفت: چشم انداز را به طور کلی خوب می بینم. ان شاالله این روند ادامه پیدا خواهد کرد. به ویژه این که هر چقدر تنش در کشور کمتر باشد، مردم اقبال بیشتری به سمت سرمایه گذاری خواهند داشت و کمتر سفته بازی می کنند. هر چقدر تنش در کشور بیشتر باشد، مردم تمایلی به سرمایه گذاری ندارند و ترجیح می دهند نوسان بگیرند. این باعث می شود که مردم بروند به سمت سوداگری و نوسان گیری از بازارهای غیر مولد. انشاالله که روزهای خوبی در انتظار بازار سرمایه است.

کدخبر: 699965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟