عرضه جوجه یک‌ روزه تا 2 برابر قیمت مصوب

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در واکنش به اصرار مسئولان دولتی بر قیمت مصوب مرغ بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با قیمت‌های غیر کارشناسی اصرار می‌ورزند که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا بر عرضه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اصرار نمی‌‌کنند؟

به گزارش اقتصادی رکنا، برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشورن، با اشاره به دلایل نوسان قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: در ۱۱ فروردین قیمت مصوب مرغ اصلاح شد که متاسفانه بعد از این تاریخ تمامی عوامل موثر در قیمت تمام شده افزایش پیدا کرد به طوریکه از ۱۶ عامل موثر در قیمت تمام شده حتی یک مورد هم نداریم که قیمت آن تغییری نداشته باشد.

وی افزود: بنابر آمار قیمت ذرت و کنجاله سویا به عنوان مهم‌ترین نهاده تولید، حقوق و دستمزد، بیمه، حمل و نقل، جوجه یکروزه، واکسن و دارو رشد چشمگیری داشته که با این وجود قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم ۳۰ هزار تومان است.

چهارآیین اختلاف کنونی قیمت مصوب مرغ با نرخ بازار را ناشی از افزایش نهاده‌های مورد نیاز تولید اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان در بازار ارتباطی به تولید ندارد و ناشی از گرفتاری های پس از کشتار است.

این مقام مسئول قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده درب واحدهای مرغداری را ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم واحدهای صنفی ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به تاثیر قرارگاه ساماندهی مرغ بر بازار بیان کرد: اگر قرارگاه ساماندهی مرغ به بحث اصلاح قیمت ورود پیدا نمی‌‌کرد، قیمت با افزایش غیرمنطقی به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می رسید که امیدواریم اصلاح مجدد قیمت صورت گیرد تا انگیزه کافی برای جوجه ریزی وجود داشته باشد‌.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی تابستان، وزن هر قطعه مرغ ۲۵۰ گرم کاهش می یابد که این امر به معنای کاهش ۳۰ تا ۳۵ هزار تنی عرضه است که اگر قیمت اصلاح نشود، با کمبود ۴۵ تا ۵۰ هزار تنی مواجه می‌‌شویم که این موضوع منجر به افزایش قیمت مرغ می‌‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در واکنش به اصرار مسئولان دولتی بر قیمت مصوب مرغ بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با قیمت‌های غیر کارشناسی اصرار می‌ورزند که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا بر عرضه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اصرار نمی‌‌کنند؟

وی ادامه داد: اگر تمام نهاده‌‌های تولید اعم از جوجه یکروزه، دارو، واکسن، ریز مغذی همانند ذرت و کنجاله در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب عرضه شود و تولیدکننده دسترسی مستقیم به این‌نهاده ها داشته باشد، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب هم وجود دارد که متاسفانه در شرایط فعلی جوجه یکروزه تا ۲ برابر نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود که با این وجود دلالان سودهای هنگفتی را به جیب می‌‌زنند و همواره در بازار التهاب ایجاد می‌‌کنند.

به گفته چهارآیین، تازمانیکه مسئولان ستاد تنظیم بازار با تخلف عرضه جوجه یکروزه و سایر نهاده‌‌ها بالاتر از نرخ مصوب برخورد نکنند، نمی توان انتظار داشت که مرغ با نرخ مصوب توزیع شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر مدیریت تمامی مولفه‌های تولید در سامانه بیان کرد: برای جلوگیری از سودجویی و کنترل بر عرضه مرغ در سطح بازار انتظار می‌‌رود که مرغ فروشی‌ها دارای سامانه الکترونیک باشند تا به سهولت میزان ورودی و خروجی بار و خرید و فروش‌ها رصد شود، در غیر این صورت احتمال تخلف به دلیل سود بالای قطعه بندی مرغ وجود دارد. به عنوان مثال اگر به مغازه‌ای یک تن مرغ تحویل داده می‌‌شود، مغازه‌دار مکلف است که تمامی بار را با نرخ مصوب عرضه کند که متاسفانه به سبب نبود بازرس به تعداد فروشگاه امکان نظارت وجود ندارد، در حالی که با ثبت در سامانه امکان نظارت به سهولت وجود دارد و این طور نیست که مغازه داران، مرغ تحویلی با نرخ مصوب را پس از تقسیم بندی به قطعات مختلف عرضه کنند.

وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی در واحدهای مرغداری بیان کرد: با توجه به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه و عرضه با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از سوی پشتیبانی امور دام، مشکلی در جوجه ریزی نداریم که بنابر آخرین آمار تا ۲۴ خرداد حدود ۹۲ میلیون مجوز برای جوجه‌ریزی صادر شده که تا پایان خرداد پیش‌‌‌بینی می‌‌شود که تعداد مجوزها به ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون قطعه برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط عادی ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مورد نیاز کشور است، گفت: درحال حاضر با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، گرانی سایر محصولات پروتئینی، تغییر الگوی مصرف و افزایش عادت ذخیره سازی تا حدودی تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافته به طوریکه سرانه مصرف ۲ برابر دنیاست.

چهارآیین در پایان تصریح کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که جوجه ریزی ۱۱۰ میلیون قطعه ای کفایت می‌کند چرا که در سالهایی که ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم، تولیدکنندگان متحمل زیان شدند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 698209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟