رشد دست‌ جمعی نرخ‌های سود!

امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با حدود 40 درصد افزایش به 157میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 34 نماد اخزا و 9 نماد اراد انجام شد.

به گزارش رکنا، حجم معاملات عمده نیز در بازار ثانویه به 11.4 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی توسط بانک مرکزی مربوط می‌شود.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از 34 نماد اخزا نشان میدهد که نرخ‌های بازده نسبت به آخرین روز معاملاتی افزایشی بوده‌اند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک، دو و سه سال با 4 دهم درصد افزایش به ترتیب به 22.43، 22.42 و 22.41 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با 3 دهم درصد افزایش به 22.4 درصد رسید.

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی ونقدی مسطح ومماس با یک دیگر بود. این روند عملا با محور 22 درصد مماس بود، به این ترتین می‌توان گفت که نرخ سود آتی در همه سررسیدها حدود 22 درصد بوده است.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟