باز هم مرغ مشکل اصلی / مشکلات مرغ به علت ضعف مدیران است

به گزارش رکنا، اقبال عباسی ظهر امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به پیشنهاد ارائه شده مبنی بر کنترل زنجیر تولید تا عرضه مرغ در سامانه «راهتاب» گفت: ارائه کارت یا کد ملی برای دریافت مرغ مربوط به زمان قدیم است و سیستمی شدن کنترل مراحل از جوجه‌ریزی تا فروشگاه روش خوبی است اما اینکه در فروشگاه چه کسی مرغ را تحویل بگیرد زیاد مهم نیست مگر اینکه وضع خیلی بد باشد و چاره‌ای جز نظارت سنگین نباشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر زنجیره مرغ از مرغداری به کشتارگاه و کشتارگاه به مغازه کنترل شود هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت، افزود: اگر کنترل و نظارت درست انجام شود دریافت مرغ با کارت ملی لازم نیست اما ممکن است روزی دزدان، نظم این شبکه را برهم بزنند که سیستمی شدن نظارت‌ها برای این روز کارآمد خواهد بود.

بستر خرید و فروش مرغ سبز در استان ایجاد شود

وی با بیان اینکه برای جبران کمبودها لازم است بستر برای خرید و فروش مرغ سبز در استان فراهم شود، ادامه داد: لازم است میزان مشخصی برای ورود مرغ سبز به استان اعلام شود تا بخشی از این کمبودها جبران و مرغ به وفور در بازار وارد شود.

استاندار اظهار کرد: همه افراد ستاد تنظیم بازار در تیم بازرسی توزیع و نظارت بر قیمت‌ها حضور جدی و محکم داشته باشند تا فرصت‌طلبان مشکلی در جامعه ایجاد نکنند که این امر باعث کنترل و نظارت بر موضوع و ایجاد اطمینان در افکار عمومی می‌شود.

وی ادامه داد: معمولاً روال کار اینگونه است که متولی برنامه‌‌ای برای حل مشکلات پیشنهاد دهد و از دستگاه‌های دیگر برای حل آن کمک بگیرد اما در این استان بر عکس است، استانداری برنامه می‌دهد و دستگاه متولی گم می‌شود.

عباسی بیان کرد: جهاد کشاورزی متولی مرغداری‌ها و سازمان صمت نیز متولی نظارت و توزیع مرغ است که هر یک باید برای حل مشکل مرغ برنامه‌ای پیشنهاد دهند و از دستگاه دیگر برای کنترل وضعیت بازار و تولید دعوت کنند.

مشکلات مرغ به علت ضعف مدیران است

وی با بیان اینکه عیب و ایرادهایی در بحث مرغ وجود دارد که همگی از آن اطلاع داریم، گفت: متولی خوراک دام و طیور و مرغداری‌ها جهاد کشاورزی است که باید برای خوراک، جوجه ریزی و کشتار برنامه‌ریزی داشته باشد تا مرغ به موقع از کشتارگاه به دست مردم برسد چون این مشکلات به خاطر تحریم و ... نیست بلکه به علت ضعف مدیران استانی است.

استاندار با اشاره به اینکه همه مراحل از جوجه‌ریزی تا رسیدن مرغ به فروشگاه در هر مرغداری رصد شود، تصریح کرد: کشتار ۷۰ تا ۸۰ تن مرغ مقدار کمی برای این استان نیست که اگر مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها جوابگوی نیاز مردم نباشند باید برای مرحله بعدی برنامه ریزی شود و جلوی قاچاق گرفته شود.

آمار کشتار باید در بازار مشهود باشد

عبدالرضا علیمحمدی در ادامه این جلسه با بیان اینکه آمار کشتار مرغ باید در یخچال‌های مغازه مشهود باشد، گفت: موضوع مرغ تاکنون بسیار وقت مدیریت را گرفته و نباید در استانی که خودمان تولیدکننده مرغ هستیم و می‌توان با مدیریت درست تولید، اشتغال و درآمد را سر و سامان بخشید و مازاد مرغ را به استان‌های همجوار صادر کرد مشکل مرغ داشته باشیم.

دادستان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی از جوجه‌ریزی تا تحویل نهاده و عرضه مرغ صورت نمی‌گیرد ادامه داد: این موضوع مشکل سختی نیست و با نظارت حل می‌شود.

وی افزود: مردم مسئولان را قضاوت می‌کنند و می‌گویند زمانی که مدیریت استان نتوانستند از پس مرغ برآید چگونه می‌تواند مشکلات دیگر را حل کند که این امر جالب نیست و یکبار برای همیشه باید حل شود.

مرغ مشکل همیشگی!

علیمحمدی ادامه داد: از زمانی که به یاد داریم این مشکل در استان وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد و حال جای این سوال است که آیا برنامه‌ای برای ۵۰ الی ۶۰ روز آینده وجود دارد یا بازهم شاهد این مشکل خواهیم بود؟

وی گفت: دستگاه‌ها تقصیر را بر دوش یکدیگر نیندازند، هر کس مشکلات خود را بپذیرد و همه با هم برای حل مشکلات تلاش کنیم.

علیمحمدی گفت: قبل از شیوع کرونا پیشنهاد ذخیره‌سازی مرغ برای روزهای سخت را داده بودیم اما توجهی نشد حداقل اکنون از ذخیره‌سازی استفاده شود.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی استان به گونه‌ای است که باید کشتارگاه‌ها در روزهای تعطیل هم فعالیت کنند، افزود: اگر به هر مغازه ۷۰ یا ۸۰ کیلو مرغ داده می‌شود یعنی توزیع به درستی انجام می‌شود و نباید شاهد خروج مرغ از استان باشیم.

وی در پایان گفت: توزیع نشدن درست نهاده، گران شدن مرغ، عدم توزیع در مرغداری‌ها و خروج مرغ از استان مشکلاتی بود که تاکنون حل شده اما باز هم مشکلاتی در این موضوع وجود دارد که باید حل شود و شاهد وفور مرغ در بازار باشیم.

در پایان این جلسه الله‌کرم نصیری نیز با اشاره به اینکه کمبود مرغ تنها مربوط به این استان نیست و استان‌های همجوار را نیز درگیر کرده است گفت: پیشنهاد می‌شود برای حل این مشکل دو نوع مرغ قیمت آزاد و قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ارائه شود و با قید فوریت سیستم رهتاب را در استان اجرا کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 693402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟