جزئیات مهم از ابهامات ارز دارو به روایت بانک مرکزی

به گزارش رکنا، به نقل از بانک مرکزی، بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد که با توجه به شرایط خاص موجود، در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارت تأمین ارز شده است.

همچنین براساس سهمیه ارزی تعیین شده آن ستاد برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون بالغ بر ۱ میلیارد دلار آن براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه تخصیص یافته است. از این مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار برای خرید واکسن و۵۶۰ میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است.

جمع تأمین ارز صورت گرفته در دو ماهه سال جاری ۷۷۰ میلیون دلار است که از ۵۰ درصد کل سهمیه شش ماهه اول نیز بیشتر بوده است. بنابراین عدم کفایت موجودی برخی اقلام، ارتباطی به موضوع تأمین ارز ندارد.

پاسخ بانک مرکزی به ابهامات درباره ارز دارو

گفتنی است، اولویت اقلام مشمول دریافت ارز توسط وزارت بهداشت تعیین و در نتیجه میزان موجودی اقلام مختلف نیز صرفاً با نظر آن وزارت‌خانه مدیریت می‌شود که این روش همواره برای تأمین واردات با نرخ ارز ترجیحی انجام شده است.

لذا با استناد به آمار قطعی عملکرد تأمین ارز صورت گرفته، تاکید می‌شود بانک مرکزی تأمین ارز کالاهای اساسی به ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را طبق مصوبات ستاد اقتصادی دولت به طور کامل انجام داده است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود در این خصوص همواره به آمارهای صحیح و عینی اتکا کنند و از شبهه افکنی و شایعه پردازی بپرهیزند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 691022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟