قیمت وام مسکن به 30 میلیون تومان میرسد؟

به گزارش رکنا، هزینه وام مسکن مجردین در هفته آخر اردیبهشت ماه به رکورد خود در این سی روز رسیده و از مرز 28 میلیون تومان برای متاهلین عبور کرد. این افزایش قیمت سبب شد تا هزینه وام مسکن در روز 28 اردیبهشت ماه به قله خود در یک ماه اخیر رسید و سپس اندکی تنزل یافت.

متقاضیان وام برای خرید خانه می توانند بدون ایستادن در صف اوراق تسهیلات بانک مسکن را خریداری کرده و به اعتبار آن از این بانک هزینه خرید مسکن را مطالبه کنند. اعتبار هر کدام از این اوراق برابر 500 هزار تومان بوده و قیمت خرید آنها در بازار خرید و فروش آن ها تعیین می شود.

رکورد هزینه وام مسکن در 28 اردیبهشت

مجردین متقاضی وام درنهایت 140 میلیون تومان و متاهلین می‌توانند 240 میلیون تومان وام از بانک مسکن خریداری کنند. از آنجا که می‌توان به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام از بانک مسکن خریداری کرد بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید280 ورق و متاهلین تنها 480 ورق خواهند بود.

قیمت وام مسکن به 30 میلیون تومان میرسد؟

این رقم برای مجردین در 28 اردیبهشت ماه 16 میلیون و 600 هزار تومان و برای متاهلین 28 میلیون و 460 هزار تومان برآورد شد. این بیشترین هزینه پرداختی متقاضیان در ماه اردیبشهت در قبال اخذ وام بوده است.

پولی که متقاضیان در طول 12 سال پس از دریافت وام می پردازند را هزینه نهایی وام مسکن می نامیم. این هزینه برای مجردینی که در روز 29 اردیبهشت وام از بانک مسکن خریداری کرده اند برابر با 176 میلیون و 560 هزار تومان و برای متاهلین 328 میلیون و 120 هزار تومان محاسبه می شود.

روند نرخ سود وام مسکن

باتوجه به آن که متقاضیان وام مسکن دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند پس دیگر نرخ سود وام در حد اسمی تعریف شده آن نخواهد بود. نخست هزینه ای است که خریداران اوراق تسه در قبال خرید آن ها می پردازند و دیگری هزینه ای که در طول 12 سال آن را به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

در همین خصوص نرخ سود وام مسکن در روز 28 اردیبهشت ماه به 20.8 درصد رسید که بالاترین نرخ در یک ماه و نیم گذشته بوده است. این رقم با میزان اسمی تعریف شده یعنی 17.5 درصد فاصله ای بیش از 3 واحد درصد اختلاف داشته است.

قیمت وام مسکن به 30 میلیون تومان میرسد؟

رشد هفتگی هزینه وام مسکن

رشد هفتگی قیمت اوراق در این مقطع نمایانگر مسیری همانند با مسیر هزینه وام مسکن بوده است. این رشد نشان می دهد در تمامی روزهای هفته اخیر قیمت اوراق بالاتر از هفته سوم اردیبهشت به ثبت رسیده که حداقل این رشد برابر 3.5 درصد در روز شنبه بوده است. بیشترین افزایش نیز در روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه بوده که برابر با 9 درصد ثبت شده است.

نکته قابل تامل دیگر در این مورد کاهش سرعت هفتگی افزایش در هزینه وام مسکن در روز پایانی هفته اخیر بوده است. این اتفاق می تواند بیانگر برخورد قیمت اوراق به سقف خود و آغاز روند کاهشی دیگری در هفته بعد خود بوده باشد.

قیمت وام مسکن به 30 میلیون تومان میرسد؟

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:اقتصاد نیوز

کدخبر: 689749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟