خبر خوب برای سهامداران / در حال عبور از بحران بورس هستیم

به گزارش رکنا،  مصوبات سران قوا، متقارن شدن و افزایش دامنه از جمله موضوعاتی است که به نظر می رسد در روند مثبت این روزهای بورس اثر گذاشته است.

درخصوص تغییرات اساسی روزهای سبز بورس گفتگوی اختصاصی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

مصوبات سران قوا در حال اجرا است

صمدی درباره علت این تغییرات گفت: مصوبات سران قوا به این ترتیب نیست که بلافاصله در بازار اثر فوری بگذارد. پروسه های اداری و تایید رهبری این روند را زمان بر خواهد کرد. اما در حال اجرا است و به تدریج نقدینگی تزریق می شود.

وی افزود: همتی رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته اظهار کرد که 200 میلیون دلار به صندوق توسعه تثبیت بازار به تدریج واریز خواهد شد. به نظر می رسد کم کم این مصوبات در حال اجرا است.

حمایت های گسترده از بازار در حال انجام است

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از طرفی این هفته شنبه و یکشنبه صندوق توسعه بازار 4500 میلیارد تومان اوراق تبعی برای فروش سهام داخلی به صندوق های درآمد ثابت منتشر کرد، که کل اوراق خریداری شد. با این تامین مالی صندوق می تواند با دست باز پول به بازار تزریق کند.

وی افزود: اسفند ماه سال گذشته سازمان بورس یک مصوبه داشت که در آن صندوق درآمدهای ثابت تا 15 درصد از حد نصاب خود را به سرمایه گذاری سهام اختصاص دهند. یک سری از این صندوق ها این مساله را نپذیرفتند. چون بایستی سود توزیع می کردند. این اتفاق منجر شد به این که صندوق توسعه بازار اوراق تبعی ویژه همین صندوق ها را توزیع کرد. اوراق خریداری شد و از امروز به تدریج در بازار تزریق می شود.

صمدی ادامه داد: یک درصدی که مطرح است از تزریق توسعه ملی به صندوق تثبیت 4000 میلیارد تومان را باید بانک مرکزی تسعیر کند. صندوق توسعه ملی 5000 هزار میلیارد تومان از سازمان امور مالیاتی طلب دارد که دلیل آن مشخص نیست. آن یک درصدی که قرار است صندوق توسعه ملی واریز کند، حدود 12 تا 13 هزار میلیارد تومان است. در مجموع قرار است که طلب از سازمان امور مالیاتی از طرف صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار واریز شود. جلسات در این زمینه در حال برگزاری است و به زودی این پول هم به بازار تزریق می شود.

وی ادامه داد: این مبالغ که بالغ بر 14 تا 15 هزار میلیارد تومان است، قرار است به تدریج به بازار تزریق شود. از طرفی قرار است صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت هم در پروسه یک ماهه حدود 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنند که از بازار حمایت کنند. از سوی دیگر سازمان مجوزی صادر کرده بود که هلدینگ ها برای سرمایه گذاری 24 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنند، که در حال انجام است.

بازار این اطمینان را دارد که نقدینگی در حال تزریق است

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مجموع این مسائل ، اتفاقاتی است که قرار است در آینده رخ دهد. بازار هم برحسب این موارد واکنش نشان می دهد و این اطمینان را دارد که نقدینگی در حال تزریق شدن است.

صمدی گفت: زمانی که سازمان بورس زمستان گذشته تصمیم گرفت که دامنه مبنا را محدود کند، یک سیگنال به بازار داد. آن هم سیگنال عدم اطمینان و هشدار به سهامداران ، به این معنا که حال حاضر دامنه را محدود کردیم که بحران را پشت سر بگذاریم و زمان بخریم. اما مصوبه جسورانه شب گذشته این پیام را در برداشت که از بحران عبور کردیم و در حال عبور از شرایط بحرانی هستیم. مصوبه سران قوا و تزریق 40 تا 50 هزار میلیارد تومان هم قرار است به تدریج تزریق شود که آن هم سیگنال اطمینان را به بازار خواهد رساند.

وی درباره محدودیت دامنه گفت: بدعت محدود کردن دامنه 20 سال پیش گذاشته شد که تصمیم اشتباهی بود. اما زمانی که سهامداران زیادی دعوت شدند که به صورت مستقیم وارد بازار شوند و دانش کافی هم برای ورود به بازار ندارند، نمی توان به یکباره دامنه را باز و نامحدود کرد. زمانی دامنه حذف می شود که زیر ساخت ها فراهم باشد. از جمله این زیر ساخت ها می تواند صدور مجوز به سبدگردان ها، توسعه صندوق ها و افزایش سقف صندوق ها، افزایش بازارگردان ها و اعتبارات است. در این صورت است که نقدینگی به طور مستقیم به بازار هدایت و معامله گران حرفه ای وارد بورس می شوند. در آن زمان با خیال راحت می توان دامنه را حذف کرد.

موافق حذف دامنه در شرایط نرمال هستم

صمدی درباره موضوع دامنه گفت: موضوع دامنه، معادل بحث تک نرخی کردن ارز است. وقتی دولت ها در وفور نعمت هستند، مانند سال 94 تا 96  ، صادرات نفت انجام می شود و میلیاردها میلیارد پول وارد می شود، حاضر به تک نرخی کردن نرخ ارز  نیستند. حتی به سرکوب نرخ ارز می پردازند. اما در زمان بحران وقتی نرخ ارز جهش می کند و با چند نرخی بودن ارز مواجه می شوند، به فکر این هستند که ارز را تک نرخی کنند. در بازار سرمایه هم همینطور است. وقتی شرایط بازار نرمال است، باید دامنه حذف شود. نه این که وقتی بازار دچار بحران شده است و سهامداران دچار ترس و تردید در معامله هستند. اتفاقا به نظر من عمده دستکاری ها در بازار از همین صف فروش و صف خرید انجام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: من هم معتقد هستم که باید دامنه حذف شود. اما وقتی باید این اتفاق رخ دهد که بازار در شرایط نرمال باشد و شوک را پشت سر بگذارد. همچنین زیر ساخت ها فراهم شود و با خیال آسوده دامنه را حذف کنیم.بدین ترتیب سهامداران حرفه ای وارد بازار می شوند و سهامدار خرد هم چون حاضر به پذیرش ریسک بازار نیستند، بنابراین بهتر می بیند که از طریق صندوق های موجود معامله کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 686247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟