وضعیت بورس کشور نماد حکمرانی دولتی در ایران است + فیلم
حجم ویدیو: 10.17M | مدت زمان ویدیو: 00:01:22

به گزارش رکنا، شاخص کل بورس امروز در پایان معاملات بار دیگر با کاهش و افت همراه شد و به رقم یک میلیون و 230 هزار و 920 واحد رسید. شاخص هم‌ وزن هم 19 صدم درصد کاهش داشتند. نبود نقدینگی در بازار ، عدم تحقق وعده های مسئولین و واکنش های احساسی بازار می تواند از دلایل این رکود باشد.

در خصوص دلایل اصلی افت بازار سرمایه و تجمع امروز مردم مقابل ساختمان بورس سعادت آباد گفتگوی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

مردم به دعوت مستقیم مسئولین وارد بازار سرمایه شدند

صمدی درباره تجمع امروز مردم گفت: نزدیک به 9 ماه روند نزولی بورس ادامه دارد و صبر مردم را لبریز کرده است. مردم به دعوت مستقیم مسئولین وارد بازار شدند. این که همه سرمایه تان را به بورس بسپارید، سکه جای سرمایه گذاری نیست، بورس جای سرمایه گذاری است، از توصیه های مسئولین به مردم است. مردم اعتماد کردند و در حال حاضر 70 درصد سرمایه شان از بین رفته است.

قیمت را باید بازار تعیین کند / 100 هزار میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو تحمیل شد

وی افزود: دولت در این شرایط نه تنها کاری نمی کند، بلکه اقدامات ضد تولیدی و ضد رقابتی انجام می دهد. برای مثال قیمت خودرو، اختیار قیمت خودرو در دست شورای رقابت است. شورای رقابت در ابتدا اعلام کرد که قصد افزایش قیمت خودرو را دارد و امروز می گوید نه افزایشی در کار نیست و از افزایش قیمت خودرو منصرف شده است. چرا قیمت گذاری را باید گروه و نهادی تعیین کند؟ اصلا قیمت گذاری یعنی چه ؟ قیمت را باید بازار تعیین کند. وقتی قیمت گذاری به نهادی سپرده می شود که کارش فقط سرکوب قیمت ها است و در 10 سال گذشته نزدیک 100 هزار میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو تحمیل کرده است، نتیجه اش می شود همین تابلوی بورس فعلی که امروز می بینیم.

وضعیت بورس کشور نماد حکمرانی دولتی در ایران است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت بورس کشور نماد حکمرانی در ایران است. نمادی که هیچ ارزشی برای سرمایه و اعتماد مردم قائل نیست. صرفا با استفاده از واژه "ما در برهه حساس کنونی قرار داریم" از همه ابزارها استفاده می کند و فقط می خواهد این نیز بگذرد و این دوره هم بچرخد.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه را رها کردند. ابتدا از آن برای کسری بودجه استفاده کردند و سپس رهایش کردند. سال آخر دولت است و مهم نیست چه اتفاقی برای سرمایه مردم می افتد. با افتخار هم می گویند کشور را بدون نفت اداره کردیم. این اقدام تبعات بسیار خطرناکی برای اقتصاد کشور دارد. زیرا مردم تمایلی به سرمایه گذاری ندارند و به سمت دلالی وسفته بازی می روند.

اقتصاد کشور در حال تهی شدن از سرمایه است

صمدی ادامه داد: از ابتدای دهه 90 نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی شده است. این زنگ خطری برای اقتصاد کشور است. اقتصاد کشور در حال تهی شدن از سرمایه گذاری است. این مساله باعث کاهش شدید درآمد ملی در سال های آینده خواهد شد و تبعاتش از تحریم ها هم بدتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: از تجمع حمایت نمی کنم. اما زمانی که مردم خسته و عصبانی هستند و بعد از 9 ماه وعده هایی که داده می شود، محقق نمی شود. نتیجه آن می شود که صبرشان لبریز می شود و شعار می دهند تا صدایشان شنیده شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 676604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟