نایب رئیس مجلس دلایل گرانی های شب عید را فاش کرد

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ابراز نگرانی از گرانی های شب عید خصوصاً در اقلام خوراکی، گفت: دولت محترم با شیوه فرافکنی، گرانی های اخیر را به مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی نسبت داده است، حال آن که گرانی های اخیر دلایل مشخص دیگری دارند.

به گزارش رکنا، نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: این که سازوکار بازار ما توسعه یافته نیست و هزینه ی مبادلاتی در بازار ما سهم بزرگی از قیمت تمام شده را تشکیل می دهد حرف درستی است اما دلیل گرانی های اخیر این نیست. این که سهم تولیدکننده از قیمت نهایی باید افزایش یابد، یا این که سازوکار بازار در کشور باید توسعه یافته و به روز و مبتنی بر دانش و ارتباطات بشود، همه حرف های صحیحی است. اما مشکل شبکه توزیع و بالابودن هزینه مبادلاتی در ایران تازگی ندارد. پس اگر قیمت ها افزایش چشمگیری دارند، باید دید چه چیزهایی تغییر کرده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وقتی نرخ ارز به طور چشمگیری افزایش می یابد، طبیعی است که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی کشور به صورت قانونی یا قاچاق صادر شوند. همچنین طبیعی است که قیمت تمام شده محصولات غذایی وارداتی نظیر روغن نیز به شدت افزایش یابد. پس اول باید گریبان کسانی را گرفت که خودشان معترفند برای تامین مالی دولتشان ارز را گران نگه داشته اند. کسانی که نه حاضر شدند هزینه هایشان را مدیریت کنند و نه حاضر شدند از معافیت ها و فرارهای مالیاتی کم کنند و مالیات عادلانه و شفافی نظیر مالیات بر مجموع درآمد را جایگزین مالیات تورمی فعلی کنند. آنچه موجب گرانی است عملکرد این افراد است و حالا می خواهند مجلس را به دلیل مخالفت برحق و صحیحش با تشکیل مجدد رانت خانه ی وزارت بازرگانی مقصر کوتاهی ها و خطاهای راهبردی خود جلوه دهند.

نایب رییس مجلس درباره احتمال تداوم تورم در سال آینده نیز گفت: با این بودجه ای که تصویب شده سال آینده نیز تورم قابل توجهی را تجربه خواهیم کرد و دولت آینده هم نخواهد توانست بلافاصله این سیلاب تورمی را متوقف سازد. البته بنده بر خلاف آقای همتی رییس بانک مرکزی معتقد نیستم بودجه مصوب مجلس مولّد تورم سال آینده خواهد بود. بلکه از ایشان می پرسم چرا انتقادتان به تورم زا بودن بودجه را وقتی لایحه دولت به مجلس آمد مطرح نکردید؟ آیا مجلس به تورم زا بودن لایحه ی دولت افزود یا حتی تلاش کرد حتی المقدور این عارضه را مهار کند و کسری بودجه را کاهش دهد؟ البته که دست های مجلس در اصلاح ساختار بودجه بدون مشارکت و همراهی دولت بسیار بسته است. اما بهتر نیست آقای همتی به جای انتقادش به تورم زا بودن بودجه ۱۴۰۰ را در هیئت دولت و در زمان ارائه لایحه دولت مطرح می کردند؟آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟