بی اعتمادی در بورس موج می زند !

نتیجه این امر ترس وبی‌اعتمادی به روند آتی بازار است.در این شرایط نگاه‌ها به روند هفته آینده سهام نیز چندان مثبت نیست. نتایج یک نظر سنجی نشان‌دهنده این است که غالب بازیگران بازار به بهبود روند معاملات در هفته جاری امید چندانی ندارند.

به گزارش رکنا، به‌طوری که غالب سهامداران شرکت‌کننده در نظر سنجی روند نزولی را برای شاخص سهام ارزیابی کرده‌اند، کارشناسان نیز عمدتا انتظار دارند روند شاخص کل کم نوسان باشد.

ارزیابی کارشناسان از هفته جاری

صعودی:

۲۶ درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری به مسیر رشد باز می‌گردد.به اعتقاد این افراد قیمت سهام در بیشتر نمادها در محدوده‌ای قرار گرفته است که با توجه به شرایط بنیادی موجود برای سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی می‌تواند جذاب باشد.به عبارتی از دیدگاه این تحلیلگران سهام بسیاری از شرکت‌ها به کف قیمتی خود نزدیک شده است و از نشانه‌های آن نیز به بازگشت نسبی تعادل در معاملات آخرین روز هفته گذشته اشاره می‌شود.

از سوی دیگر گزارش عملکرد ماه گذشته بسیاری از شرکت‌ها منعکس‌کننده عملکرد مطلوب شرکت‌ها از نظر میزان فروش و سود آوری خواهد بود (به ویژه در سهام وابسته به بازارهای جهانی).

به این ترتیب برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی در کنار ثبات نرخ ارز در محدوده کنونی،قیمت‌ها را در مسیر رشد قرار خواهد داد.از سوی دیگر قیمت کالاها در بازارهای جهانی در مورد فلزات پایه به خصوص مس سطوح قابل توجهی را تجربه می‌کند و این امر نیز در بازگشت بازار به مسیر رشد قیمت‌ها موثر خواهد بود.

کم نوسان:

۵۷ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند، کاهش دامنه افت قیمت به ۲ درصد در نهایت مسیری جز روند کم نوسان برای بازار به دنبال نخواهد داشت.

انتظار برای مشخص شدن تکلیف برجام مهم‌ترین موضوعی است که بر کاهش نوسان قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.جایی که بورس گویا احیای برجام را پیش بینی می‌کند اما بازار ارز واکنش قابل توجهی به آن نشان نمی‌دهد.

این تناقض بازارها ابهامات را افزایش داده است.این موضوع در کنار وضعیت دامنه نوسانی که در بازار است، موجب می‌شود بیشتر سهامداران تنها نظاره گر معاملات باشند.

نزولی:

۱۷ درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی پیش بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند سطح هیجان در بازار بالاست و به دلیل ترس و نگرانی از آینده سهام به دلیل فشار بر عامل نقدشوندگی سهامداران درصدد خروج از بازار هستند.

بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست. از طرفی روند معاملات نشان می‌دهد بازار بسیار شکننده است و هر گونه افزایش قیمتی می‌تواند منجر به نوسان‌گیری معامله‌گران شود. به اعتقاد این افرادبی‌اعتمادی به بورس به حدی افزایش یافته است که نمی‌توان در کوتاه مدت در انتظار بهبود و بازگشت تعادل به بازار بود. بر همین اساس پیش بینی می‌شود سهامداران در هفته جاری راه خروج از بازار را پیش می‌گیرند.

ارزیابی سهامداران از هفته جاری

صعودی:

۲۸ درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به دومین هفته معاملاتی از اسفند ماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند. برخورد بسیاری از سهام به کف قیمتی، رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازارهای جهانی و ثبات سطوح فعلی نرخ ارز و عدم کاهش از عوامل حمایت‌کننده بازار از نظر این دسته از سهامداران به شمار می‌رود.

کم نوسان:

۳۰درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان ابهامات،بی اعتمادی به بورس بعد از تجربه یک دوره ریزشی سخت به‌رغم اصلاح قابل‌توجه سهام را مهم‌ترین عاملی می‌دانند که منجر به احتیاط سهامداران و درنتیجه ثبت یک روند کم نوسان پیش روی بورس می‌شود.

نزولی:

۴۲ درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش بینی کرده‌اند.از نگاه این دسته، سهامداران به شدت اعتماد خود را از دست داده‌اند و حالا بیشتر از قبل انتظار عقب نشینی مجدد قیمت‌ها را دارند.بسیاری از سهامداران حتی با وجود زیان از بازار، در صدد ترک آن هستند، بی اعتمادی که نشانه آن در روند عرضه اولیه اوپال نیز مشخص بود.بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس طی هفته جاری نیز در مسیر نزولی حرکت کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟