سهامداران بورس همچنان از بازار سود می‌برند

بازار بورس روزهای پرنوسانی را می‌گذراند.

به گزارش رکنا، روزهای متمادی است که چشم نگران سهامداران به نوسانات شاخص دوخته شده و با هر صعود و نزولی نگرانی‌ها بابت سرمایه‌هایشان را بیشتر می‌کند؛ چراکه نه اعتمادی به نزول شاخص دارند و نه امیدی به صعود آن. اما در همین اوضاع به هم ریخته بورسی که بسیاری از فعالان کهنه‌کار بازار بر این باورند که نمایشی از درون و ذات بازار سرمایه است؛ سهامداران خرد در مقیاس کوتاه مدت به شاخص نگاه می‌کنند و فراز و فرودهای آن را عامل افزایش یا کاهش شدید سرمایه‌های خود می‌دانند.

آمارحکایت از آن دارد که بازدهی شاخص کل حتی در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن امسال، باز هم مثبت بوده و به ۶ درصد رسیده است.

در این میان اگر بخواهیم بازدهی شاخص کل را از ابتدای سال بسنجیم، باز هم بازدهی بازار تا ۲۷ بهمن ماه، به ۱۴۵ درصد رسیده است؛ همانطور که شاخص کل هم وزن از بازدهی ۱۵۱ درصدی برخوردار بوده است.

در این میان تحلیل گزارش‌های رسمی بازار بورس اوراق بهادار تهران نشانگر روند رو به رشد بازدهی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی است که اگرچه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۳ درصد بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده و در مقاطعی قبل از مردادماه، بازدهی‌های رویایی را برایشان رقم زده است، اما در همین ماه بهمن ماه نیز حدود ۱۶ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

در مجموع بنا به آنچه که تحلیل‌ها در رابطه با بازدهی بازار سرمایه نشان می‌دهد، رقم شاخص کل از ابتدای سال تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ چیزی حدود ۲.۴ برابر شده است؛ ضمن اینکه بازدهی شرکتهای بزرگ در مقایسه با شرکتهای کوچک و متوسط بسیار بالاتر بوده است.

به موازات این بازدهی‌ها، بازار سرمایه شاهد استمرار افت ارزش معاملات است؛ البته در بهمن ماه حجم معاملات بهبود جزئی را تجربه کرده است؛ به طوری که میانگین حجم و ارزش معاملات به خردادماه سال ۱۳۹۹ رسیده است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟