سهمیه بنزین وانت بارها تغییر کرد

صاحبان خودرو‌های وانت‌‌بار و نیسان از کاهش ۳۰ تا ۵۰ لیتری سهمیه سوخت خود از ابتدای اسفند ماه خبر می‌دهند. البته پیش از این از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۹ طرحی با هدف دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای عمومی اجرا شد که طی آن، سهمیه بنزین این خودرو‌ها با کاهش همراه بود.

به گزارش رکنا، طی این طرح تجهیزات سی ان جی به صورت رایگان در اختیار صاحبان خودرو قرار می‌گیرد و پس از دوگانه سوز کردن خودرو، سهمیه سوخت آنها تغییر می‌کند.

به گفته مسعود رضایی، مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت، سهمیه سوخت وانت‌ها به دو شکل ارائه می‌شود، در روش اول تخصیص سهمیه بر اساس لیتراژ است که در کارت سوخت خودرو ذخیره می‌شود. این شیوه برای وانت‌های عمومی و شخصی یکسان است.

رضایی میزان سهمیه‌بندی برای وانت‌های پرمصرف و کم مصرف را به ترتیب ۲۵۰ و ۱۵۰ لیتر بنزین عنوان کرد و گفت اگر وانت باری به ارائه خدمات عمومی بپردازد، چنانچه پرمصرف باشد تا ۶۰۰ لیتر می‌تواند دریافت کند و اگر کم مصرف باشد تا ۴۰۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند.

وی افزود طبیعتا وانت‌هایی که ثبت نام نکردند و کار عمومی انجام نمی‌دهد همان لیتراژ اولیه را دریافت می‌کنند. طبق گفته‌های مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت میزان ۲۵۰ لیتر و ۱۵۰ لیتر، لیتراژهای استانداردی است که در این طرح در نظرگرفته‌شده.

کاهشی فراتر از حد انتظار رانندگان

بسیاری از صاحبان خودرو‌های وانت بار می‌گویند از ابتدای اسفند ماه امسال از همان میزان لیتراژ تعیین شده برای سهمیه بنزنین وانت‌بارها، ۳۰ تا ۵۰ لیتر کم شده است.

یک راننده زامیاد که شغلش باربری وسایل ساختمانی است می‌گوید: سهمیه بنزین من ۲۵۰ لیتر بود اما این ماه متوجه شدم ۲۰۰ لیتر شده. قبل از این ۴۵۰ لیتر بود، هی کم شد تا رسید به ۲۵۰ لیتر. این ماه این مقدار را کم کردند اما در مقابل پولی به ما ندادند.

یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: من با این ماشین کار می‌کنم، با این وضعیت ۱۰ روز هم نمی‌توانم سر کنم، از اول گفتند به خاطر دوگانه سوزی، سهمیه بنزین ما را کم می‌کنند، این ماه همین مقدار را هم کردند. ما نمی‌دانیم به چه کسی باید شکایت کنیم.

همچنین گزارش‌های دیگری از سطح شهر از نارضایتی و شکایت دارندگان خودرو وانت بار در خصوص سهمیه‌بندی بنزین و کاهش سهمیه وانت بارها خبر می‌دهد.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درگفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: وانت‌بارهای عمومی که در سامانه‌های عملکردی وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت کشور ثبت نام کردند و عملکرد آنها مورد تایید این وزارتخانه است، به ما اعلام می‌شوند تا افزایش سهمیه هم داشته باشند.

وی افزود، کارگروهی برای برنامه توزیع عادلانه سوخت تشکیل شده تا وانت‌بارها به مصرف واقعی برسند. این خودروها از طریق این سامانه‌ها شناسایی می‌شوند. کاهی در خصوص ادامه روند کاهش سهمیه‌بنزین وانت‌بارها در ماه آینده و سال ۱۴۰۰ اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، همچنین کاهش سهمیه بنزین اسفند ماه وانت‌بارها را مبنی بر تصمیم کارگروه می‌داند.

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

پیرو آخرین مصوبات کارگروه مدیریت مصرف سوخت آخرین تغییرات انجام شده در سهمیه بنزین وانت‌بارهای بنزین سوز (کم‌مصرف و پرمصرف) به شرح زیر است:

۱- سهمیه تخصیصی به وانت‌بارها به دو صورت سهمیه لیتراژی (شارژ بر روی کارت هوشمند سوخت) و سهمیه اعتباری (تخصیص اعتبار ریالی بر روی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب) انجام می‌شود.

۲- مجموع سهمیه تخصیص‌یافته بر اساس این دو سهمیه اشاره‌ شده در بند یک به وانت‌بارهایی که توسط متولیان امر (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت صمت که مورد تایید وزارت کشور است) ساماندهی شده‌اند و خدمات عمومی ارائه می‌کنند، به تفکیک وانت‌بار تک سوز کم‌ مصرف از ۱۲۰ تا ۴۰۰ لیتر و وانت‌بار تک سوز پرمصرف از ۲۰۰ تا۶۰۰ لیتر متناسب با عملکرد خودرو است.

۳- سهمیه تخصیص‌یافته به‌صورت لیتراژی جهت تمامی وانت‌بارها اعم از وانت‌بارهایی که خدمات عمومی ارائه می‌نمایند و یا به ‌صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌صورت یکسان و یکپارچه در ابتدای هر ماه بر روی کارت هوشمند سوخت شارژ می‌شود؛ بدیهی است وانت‌بارهایی که در بخش عمومی فعالیت دارند، سهمیه متناسب با عملکردشان را در قالب سهمیه اعتباری توسط کارت بانکی دریافت خواهند کرد.

۴- با عنایت به رویکرد کارگروه مدیریت مصرف سوخت جهت توزیع عادلانه سوخت یارانه‌ای در حوزه خدمات عمومی علی‌الخصوص وانت‌بارها و همچنین به منظور حمایت از کسب‌وکارهای ارائه‌کننده خدمات عمومی، از ابتدای اسفندماه امسال سهمیه لیتراژی تمامی ناوگان وانت‌بار تک سوز کم‌مصرف از ۱۵۰ به ۱۲۰ لیتر و پرمصرف از ۲۵۰ به ۲۰۰ لیتر تغییر یافته است و معادل ریالی این تغییرات تا سقف پرداختی فعلی جهت ناوگان ساماندهی شده در قالب سهمیه اعتباری (در کارت‌بانکی مالک یا نماینده قانونی وی) جبران خواهد شد و هیچ‌گونه کاهشی در سهمیه سوخت وانت‌بارهایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، اعمال نخواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟