نتیجه گزارش کیفیت بنزین ایرانی ها اعلام شد

موضوع کیفیت بنزین به دنبال افزایش آلودگی هوا دوباره مطرح شد که پس از کش و قوس‌های فراوان، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با ارسال گزارشات جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر نفت عملکرد وزارت نفت در خصوص بهبود و افزایش کیفیت بنزین نسبت به سال‌های گذشته را تایید کرد.

به گزارش رکنا، نیره پیروز بخت هفته گذشته با ارسال این گزارش به بیژن زنگنه به تشریح وضعیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور پرداخت و ضمن اشاره به بررسی بنزین تولیدی در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹، از رعایت پارامترهای محیط زیستی و مجاز برشمردن میزان هیدروکربن‌ها و اجزای تشکیل دهنده این سوخت خبر داد.

به اذعان پیروزبخت کیفیت بنزین تولید شده در سال ۱۳۹۸ روند صعودی را طی کرده است و تمام پارامترهای آلاینده آن شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین در سطح مجاز و استاندارد و قرار دارند.

همچنین در این باره علیرضا صادق‌آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: آلودگی هوا به هیچ وجه ناشی از سوخت نیست و ما با استانداردهای بین‌المللی می‌توانیم این موضوع را اثبات کنیم. مشکل اصلی در بحث آلودگی نشناختن راه‌های درمان آن است تا زمانی که درد را درست تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم و در بحث کیفیت سوخت نیز این یک واقعیت است که سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می‌کند.

به گفته وی بنزین توزیعی در کشور به‌طور دائم پیش و پس از توزیع توسط وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌سازمان ملی استاندارد و سازمان‌های بازرسی مورد نظارت قرار می‌گیرد و باید گفت که بنزین تحویلی به مصرف‌کنندگان به‌ویژه در کلانشهرها مطابق با استاندارد ملی و یورو ۴ است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ درحال‌حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و بیشتر کلان‌شهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است.

به گفته صادق آبادی بازرسان و ناظرین سازمان‌های ملی استاندارد و محیط‌زیست به‌طور مستمر و روزانه به نمونه‌برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور اقدام کرده و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استانداردهای تعیین شده سریعا مراتب را به مراجع قانونی گزارش می‌کنند. علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بارها اقدام به انجام آزمایشات مختلف کرده و در صورت مغایرت هریک از پارامترهای زیست محیطی سوخت با استانداردهای تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می‌کند.

آخرین وضعیت تولید بنزین یورو در کشور

ایران در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود.

در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین ۱۱۱ و ۱۱۲ میلیون لیتر ثبت شد، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از ۱۱ میلیون لیتر تولید بنزین اضافه‌تر از میزان مصرف صورت می‌گیرد که همین مسئله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟