دخالت های سیاسی در بازار بورس!

وحید حسن پور دبیر گفت: کاهش دخالت‌ها به سطحی حداقلی، می‌تواند، به بازگشت تدریجی اعتماد سهامداران و فعالان بازار کمک کند. باید اجازه دهیم سازوکار بازار و ملاک قرار دادن مکانیسم عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند.

به گزارش رکنا و به گفته حسن پور دبیر ؛ در قانون بورس اوراق بهادار، سازمان بورس، یک‌نهاد خود انتظام دیده‌شده که فقط تحت نظارت شورای عالی بورس قرار دارد. بنابراین، مشکل خلاء قانونی وجود ندارد. بلکه افزایش شدید ضریب نفوذ بورس در بین مردم است که دخالت‌های سیاسی و غیرعادی نماینده‌های مجلس و دولت را افزایش داده ، اما این دخالت‌ها، مغایر قانون است

حسن‌پور تأکید کرد: سازوکار هر بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا شکل بگیرد و بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید با همین مکانیسم کار می‌کند. بنابراین هر دخالتی اعم از ایجاد محدودیت برای حد نوسان یا تعیین قیمت و ... می‌تواند سازوکار بازار را تحت تأثیر قرار دهد. سویه‌های سیاسی هم می‌تواند شدت این تأثیرات را بیشتر کند به دلیل اینکه می‌تواند واکنش‌های هیجان‌انگیز را بین سرمایه‌گذاران خصوصاً تازه‌واردان افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روندی که طی 16 سال گذشته که بورس ایجادشده باید بازنگری شود، ادامه داد: بازار سرمایه بخصوص در یک سال گذشته به‌شدت بزرگ شده است و قطعاً نیاز به اصلاحاتی دارد. اما بدون انجام اصلاح از طریق قواعد بازار اگر شروع به مداخله کنیم؛ قطعاً دود این مداخله به چشم سهامداران خواهد رفت، همان‌طور که امروز می‌بینیم این اتفاق افتاده است.

حسن‌پور یادآور شد: صحبت درباره متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه ، تغییرات مدیریتی و فشارهای سیاسی، اثرات زیادی بر بازار سرمایه در سه یا چهار ماه گذشته داشته و بازار را از ساختار اصلی خود دور کرده است. قطعاً، هرچه بازار سرمایه استقلال بیشتری داشته باشد منافع و مصالح سهامداران به شکلی مناسب‌تر لحاظ می‌شود.

او تصریح کرد: ما در بورس کالا طی یک ماه گذشته، شاهد بودیم، دخالت‌هایی از سوی برخی مقامات دولتی رخ داد و ثبات بازار را برهم ریخت و با تغییر سازوکار بازار، اعتماد سرمایه‌گذاران بازار آسیب دید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، یکسری اقدامات در ریزساختارها ازجمله حذف محدودیت در موضوع حد نوسان نیز می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟